Norlizah Che HassanFathiyah Mohd FakhruddinAhmad Fauzi Mohd AyubLukman Abdul MutalibWan Marzuki Wan Jaafar2024-05-282024-05-282017Journal of Humanities, Language, Culture and Business (HLCB) Vol. 1: no. 2 (2017) page 67-78 | www.icohlcb.com | eISSN : 01268147 |0126-81471594-24https://myjurnal.mohe.gov.my/filebank/published_article/74512/8.pdfhttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/5191Pendidikan Aliran Tahfiz adalah antara aliran pendidikan yang semakin mendapat tempat dalam kalangan rakyat Malaysia masa kini. Selaras dengan ini, maka kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti profil murid yang mengikuti Tahfiz dengan meninjau minat murid dan sistem sokongan yang diterima terutamanya daripada pihak ibu bapa, sekolah dan guru. Seramai 411 orang murid Tahfiz dari empat buah sekolah menengah aliran tahfiz terlibat sebagai sampel kajian. Antara profil murid yang ditinjau ialah jantina, jumlah juzuk yang dihafal, pernah mengikuti ujian tilawah, minat terhadap Tahfiz dan bentuk sokongan. Dapatan kajian mendapati terdapat beberapa bentuk sokongan yang diterima daripada ibu bapa, sekolah dan guru. Kajian ini memberikan implikasi jelas bahawa pendidikan Tahfiz bukanlah suatu aliran yang mudah dan memerlukan penglibatan ibu bapa, sekolah dan guru yang boleh membantu murid-murid menghadapi pengajaran dan pembelajaran tahfiz mereka dengan baik. Kajian ini juga diharap dapat memberikan maklumat yang berguna kepada semua pihak yang berkaitan. Tahfiz education streaming is gaining popularity among Malaysians today. In line with this, this study was conducted purposely to identify the profile of Tahfiz students by surveying the students' interest and support received mainly from their parents, schools and teachers. A total of 411 students from four medium Tahfiz schools involved in the study. Among the students’ profile surveyed is gender, the number of constituents who memorized, frequent number of exam recital, interest and form of supports. Findings of the study found there is some form of support from parents, schools and teachers. The study provides the clear implication that Tahfiz education is not a simple streaming and requires the involvement of parents, schools and teachers that can help students cope with tahfiz learning and perform well in their teaching and learning. This study also aims to provide useful information to all relevant parties.otherTahfiz education streaming,students’ interest,education support system.Pendidikan Aliran Tahfiz,minat murid,sistem sokongan pendidikan.Minat Murid Yang Mengikuti Aliran Tahfiz Dan Bentuk Sokongan Yang DiterimaTahfiz students’ interest and form of supports receivedArticle677812