Browsing by Author "Abdul Muhaimin Ahmad"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Faktor Yang Mempengaruhi Pencapaian Pelajar Berkeperluan Khas (Penglihatan) Dalam Menghafaz Al-Quran: Kajian di Darul Quran, JAKIM(Universiti Sains Islam Malaysia, 2016) ;Noornajihan Jaafar ;Norakyairee Mohd Raus ;Abdul Karim Toure ;Abdul Muhaimin Ahmad ;Mohd Nur Adzam RasdiNurul Asiah Fasehah MuhamadDiploma in Tahfiz Da'wah wa al-Quran at Darul Quran JAKIM is specially offered to the Visually Impaired Persons (VIP). This program provides an opportunity for them to compete equally with normal people in memorizing and understanding the Holy Quran. This paper is part of the research findings are being conducted between the Faculty of Quran and Sunnah, USIM and JAKIM. The main objective of this paper is to identify several factors that influence visually impaired student achievement in this program, especially in interaction with Braille Quran. Instruments used for this study are protocol interviews and observations on the course Tahfiz al-Quran course. In addition, Crawford and Godbey's model (1997) is used to describe the factors that influence student achievement in the study OKUMP Tahfiz al-Quran. The findings showed that there are several factors that influence the achievement of these students to memorize the Quran. It is based on structural factors, interpersonal and intrapersonal factors as featured in Crawford and Godbey model. Several suggestions have been made in research to improve the supply of this program and to allow further research to be conducted. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Persepsi Pelajar Terhadap Penggunaan Gamifikasi Tahfiz Global Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Subjek Muraja’ah Al-quran(Usim Press, 2022) ;Zainora Daud ;Abdul Muhaimin Ahmad ;Norazman AliasNorhasnira IbrahimPendidikan al-Quran sangat sinonim dengan kaedah pelaksanaannya secara talaqqidan musyafahahsejak zaman Rasulullah SAW sehingga kini. Namun corak pendidikan turut berkembang dan berubah mengikut arus perkembangan teknologi multimedia dengan menginovasikan kepelbagaian kaedah dan teknik pengajaran dan pembelajaran al-Quran. Fenomena inovasi dalam pendidikan al-Quran memberi kesan positif dalam menangani isu buta huruf dalam al-Quran serta menyelesaikan isu-isu pembelajaran seperti peruntukan masa dan kaedah yang terhad. Lantaran itu, kaedah gamifikasi dalam pembelajaran al-Quran sangat mesra pengguna dengan masa yang lebih fleksible. Walaupun kaedah gamifikasi ini adalah sesuatu yang agak baharu dalam pendidikan al-Quran, namun ia merupakan salah satu bentuk yang lebih kreatif dan inovatif dalam mempengaruhi golongan gen Z yang sangat suka kepada sesuatu baharu. Objektif kajian ini untuk mengenal pasti persepsi pelajar terhadap produk Gamifikasi Tahfiz Globalyang dilaksanakan dalam kelas dan meninjau persepsi pelajar terhadap penggunaan Gamifikasi Tahfiz Globaldalam kelas dari aspek objektif dan kesannya terhadap subjek Muraja’ah al-Quran dalam pengajaran dan pembelajaran subjek muraja’ah al-Quran.Metodologi kajian berbentuk kajian deskriptif dengan menggunakan pendekatan kuantitatif iaitu pengedaran set soal selidik dan disokong dengann kualitatif melalui analisis dokumenkeputusan ujian Syafawi al-Quran dalam kalanganpelajar tahun 1, program Ijazah Sarjana Muda Pengajian Qiraat, USIM. Kajian ini dianalisis secara deskriptif melalui kekerapan dan peratusan melibatkan 32 orang responden dengan menggunakan persampelan bertujuan. Hasil kajian menunjukkan persepsi pelajar terhadap produk Gamifikasi Tahfiz Global dan penggunaan produk ini dalam subjek Muraja’ah al-Quran berada pada tahap yang baik.Kesimpulannya gamifikasi dalam pembelajaran al-Quran merupakan antara bentuk pendidikan yang lebih interaktif dalam memartabatkan al-Quran sebagai kitab Allah yang menjadi panduan dan bimbingan dalam kehidupan mukmin yang kamil bukan sekadar memenuhi keperluan kurikulum tetapi sebagai tuntutan farduain.