Browsing by Author "Aiman Fadhilah binti Ahmad Rozley"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Identifying the Level of Stress Among Muslim Gifted Students(Kolej PERMATA Insan, 2023-12-23) ;Nurul Sofea binti Mohd Fairuz ;Amnah Zanariah binti Abd RazakAiman Fadhilah binti Ahmad RozleyStress is defined as a nonspecific response of the body to any demand. Scientifically, stress is regarded as the perception of threat resulting in anxiety discomfort, emotional tension, and difficulty in adjustment. In recent years, stress has become more popular among the students. Past research conducted on stress among Malaysian Gifted students has yet not been carried out much. The study aims to identify the level of stress among Muslims gifted students. This study is quantitative in the form of a survey using the Perceived Stress Scale Inventory (PSS) instrument. The sample of this study is a total of 33 students in Form 3 at one of the Muslim gifted and talented schools in Negeri Sembilan. The Perceived Stress Scale (PSS) inventory was analysed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). Overall, the results showed a low stress level for one person, a moderate stress level for 20 students, and a high perceived stress level for 12 students. In conclusion, it provides early exposure to high school students in identifying stress in students. This finding is also useful for parents as well as school psychology and counselling units in understanding these students. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kecenderungan Pemilihan Kerjaya dalam Kalangan Pelajar Pintar dan Berbakat Muslim di Negeri Sembilan(Kolej PERMATA Insan, 2023-12-23) ;Nurin Kausar binti Abdul Rahman ;Nur Aizatul Aisyah binti M Azwi ;Amnah Zanariah Abd RazakAiman Fadhilah binti Ahmad RozleyPendedahan kepada pelajar pintar dan berbakat dalam pemilihan kerjaya pelajar amat diperlukan agar pelajar dapat mengenal pasti kekuatan diri yang akan dijadikan panduan bagi pemilihan kerjaya masa depan pelajar. Kajian ini merupakan kajian kuantitatif berbentuk kajian tinjauan menggunakan instrumen Inventori Minat Kerjaya (IMK) oleh KPM 2012. Sampel kajian ini adalah seramai 50 orang pelajar tingkatan 5 di salah sebuah sekolah pintar dan berbakat Muslim di Negeri Sembilan. Inventori IMK ini dianalisis menggunakan analisis perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 23. Analisis inferensi dilakukan bagi mengukur perbezaan pembolehubah minat kerjaya antara jantina. Dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan antara elemen yang tertinggi bagi pelajar lelaki ialah Investigatif (I), Artistik (A) dan Sosial (S), manakala bagi pelajar perempuan pula elemen tertinggi ialah Realistik (R), Sosial (S), Enterprising (E) serta Investigatif (I). Ini menunjukkan minat kecenderungan pelajar lelaki berbeza dari minat kecenderungan pelajar perempuan, namun terdapat sedikit persamaan dalam kecenderungan Sosial (S). Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa pemilihan kerjaya adalah suatu proses yang kompleks bagi pelajar pintar berbakat yang mempunyai pelbagai potensi dalam diri setiap individu namun pelajar perlu membuat keputusan serta persediaan sebelum memasuki dunia pekerjaan yang sebenar. Implikasi kajian ini dapat memberikan pendedahan awal kepada pelajar sekolah menengah dalam kecenderungan pemilihan kerjaya bagi masa hadapan pelajar. Dapatan ini juga berguna bagi ibu bapa serta unit psikologi dan kaunseling sekolah dalam memahami kecenderungan pemilihan kerjaya pelajar ini. Hasilnya pelajar akan lebih yakin dan jelas tentang kerjaya pilihan mereka dan dapat mengetahui kelebihan serta cabaran yang bakal dilalui bagi bidang kerjaya yang bersesuaian dengan dapatan daripada data IMK ini.