Browsing by Author "Azman Ab Rahman"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Effectiveness of Global Tahfiz Game (GTG) Gamification in Teaching and Learning in Malaysia(Secholian Publication, 2022) ;Azman Ab Rahman ;Muhammad Hafiz Saleh ;Abd. Muhaimin Ahmad ;Zainora DaudMuhammad Faiz Abd. ShakorThis study aims to measure the level of effectiveness of the Global Tahfiz Game (GTG) in education. This study involved 86 tahfiz teachers in tahfiz institutions in Malaysia. The design of this study is a quantitative study that uses a questionnaire as a research instrument. Quantitative data were analyzed descriptively using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) to obtain frequencies and percentages. The results of the study found that in general, the level of effectiveness of GTG in Education is at a good level. The results of this study can also be used as a benchmark for the developers of gamification innovation products to make more improvements and production of other innovative products for other areas that are still less emphasized for the benefit of the Muslim community in particular and society in general. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Level Of Perception Of Students Towards Fi Sabilillah Zakat Distribution: Case Study Of Universiti Sains Islam Malaysia(Morse Florse, 2021) ;Muhamad Firdaus Ab Rahman ;Hussein Azeemi Abdullah Thaidi ;Azman Ab Rahman ;Nor Hafizah Mohd Aziad ;Mohd Hafiz SafiaiMohammad Naqib HamdanIslam In Malaysia, management-related zakat issues differ between each state. Besides, most higher education institutions in Malaysia have a specific unit or department which handles the collection and distribution of zakat in their institutions. However, the distribution of zakat to fīsabīlillahbeneficiary (aṣnāf), students' comprehension and trust remain uncertain. This study evaluates the level of awareness among students related to the Awqaf and Zakat Center (PWZ) and their perception of zakat distribution to fīsabīlillahaṣnāf in UniversitiSains Islam Malaysia.This research uses a quantitative approach to collect data via the questionnaire. One hundred (100) students from UniversitiSains Islam Malaysia are among the samples. The result shows that while respondents have a good understanding of zakat management mean at (3.91), adequate information has not been obtained from certain management elements such as customer relations mean at (1.30) and advertising mean at (0.80). Besides, the zakat distribution criterion remains uncertain mean at (1.36). The finding shows that most respondents lack faith in the distribution of zakat from PWZ while being aware of the work of PWZ. Therefore, PWZ should play an essential role in supporting financially burdened students. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pandemik COVID-19: Isu Penggunaan ICT Dalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) Bagi Pelajar Orang Kurang Upaya (OKU) di Institusi Pendidikan Khas di Malaysia(USIM Press, 2021) ;Azman Ab Rahman ;Nurul Nadia Nozlan ;Hussein ‘Azeemi Abdullah Thaidi ;Muhammad Firdaus Ab RahmanMohamad Anwar ZakariaPenggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) pada masa kini semakin mendapat tempat di setiap sektor di Malaysia. Kepesatan pembangunan telah menjadikan ICT itu satu keperluan dalam kalangan orang ramai. Masyarakat tidak kira golongan normal mahupun Orang Kurang Upaya (OKU) tidak ketinggalan dalam menggunakan perkhidmatan ICT yang kian meluas ini. Masyarakat lebih cenderung untuk menggunakan perkhidmatan ICT seperti internet, melakukan transaksi jual beli atas talian (online), melakukan kerja dari rumah (Work From Home) dan proses pembelajaran dari rumah sewaktu PdP. Arahan perintah kawalan pergerakan (PKP) yang telah dilaksanakan oleh kerajaan telah menyebabkan keterbatasan dalam sektor pendidikan untuk beroperasi secara biasa (bersemuka) dan menjadikan pembelajaran secara dalam talian sebagai medium gantian. Namun begitu, timbul persoalan tentang bagaimanakah golongan OKU ini menggunakan medium pengantaraan ICT atau kaedah PdP secara dalam talian sewaktu COVID-19 untuk meneruskan sesi pembelajaran mereka. Justeru, objektif kajian ini adalah untuk mengenalpasti isu yang dihadapi oleh golongan OKU dan institusi pendidikan dalam menggunakan kaedah PdP secara maya dalam proses PdP sewaktu COVID-19. Kajian kualitatif ini akan menggunakan kaedah dokumentasi, temu bual dan pemerhatian dalam mencapai objektif yang ditetapkan. Hasil kajian mendapati bahawa isu utama yang perlu ditempuhi oleh golongan OKU adalah komitmen daripada para pelajar sendiri serta komitmen ibu bapa dalam memantau pembelajaran anak istimewa mereka. Manakala, cabaran yang dihadapi oleh sesebuah institusi pendidikan adalah untuk mengenal pasti kaedah yang sesuai bagi melaksanakan PdP secara dalam talian sewaktu COVID-19 terhadap pelajar daripada golongan OKU. Kajian ini diharapkan dapat menjadi rujukan kepada institusi pendidikan dalam menambah baik proses PdP bagi pelajar OKU sewaktu bencana berlaku seperti COVID-19 ini.