Browsing by Author "Mohamad Hussin"
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kebolehgunaan Terjemahan Iltifāt Kata Ganti Nama Ilahi Oleh Yusoff Zaky Dalam Al-quran(Core Studies Center, Kolej Universiti Islam Selangor, 2023) ;Muhammad Hakim KamalMohamad HussinKajian memfokuskan terjemahan iltifātKata Ganti Nama [KGN] Ilahi oleh Yusoff Zaky dalam al-Quran. Tinjauan literatur memperlihatkan iltifātKGN dalam al-Quran kerap diterjemahkan secara literal sekaligus menyukarkan pembaca sasaran memahami entiti sebenar KGN. Terjemahan literal ini dikesan dalam Terjemahan Tafsir Fi Zilalil Qur’an [TFZQ]. Isu terjemahan iltifātKGN semakin kompleks apabila melibatkan pertukaran KGN pola jamak dengan entiti Allah. Oleh sebab itu, penyelidikan kualitatif ini meninjau kualiti terjemahan iltifātKGN Ilahi oleh Yusoff Zaky daripada aspek kebolehgunaan dalam kalangan pembaca sasaran. Data dipilih secara bertujuan, iaitu ayat al-Quran dengan iltifātKGN Ilahi dan terjemahannya dalam TFZQ di samping penggunaan ujian kebolehgunaan yang diadaptasi bagi pemerolehan data. Analisisnya secara deskriptif memperlihatkan tahap kebolehgunaan terjemahan iltifātKGN Ilahi oleh Yusoff Zaky dalam kalangan pembaca sasaran adalah tinggi sekiranya teknik eksplisitasi diterapkan. Namun, penggunaan teknik literal semata-mata dalam penterjemahan gaya bahasa berkenaan menyebabkan rendahnya tahap kebolehgunaan terjemahan tersebut. Dapatan juga menunjukkan bahawa kewajaran mengaplikasi konsep kebolehgunaan dengan pendapat pembaca sasaran menjadi teras dalam penilaian kualiti terjemahan gaya bahasa al-Quran. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pembangunan dan Kebolehgunaan Applikasi E-I‘jāz dalam Pembelajaran Kosa Kata Arab(Centre of Core Studies, Kolej Universiti Islam Selangor (KUIS), 2023) ;Mohd Sukki Othman ;Muhd Zulkifli Ismail ;Mohamad HussinKhairul Asyraf Mohd Nathirembelajaran interaktif berbantukan teknologi maklumat menjadi pilihan dan alternatif dalam sistem pembelajaran masa kini. Lebih-lebih lagi ketika global dalam tempoh peralihan pandemik yang melanda dunia. Kajian terdahulu menunjukkan bahawa antara faktor penyumbang kepada pencapaian yang kurang memberangsangkan dalam kalangan pelajar bahasa Arab ialah kerana bahan sokongan yang kurang dan teknologi maklumat tidak dimanfaatkan secara optimum dalam pembelajaran. Sebagai usaha untuk menyumbang kepada penyelesaian masalah berkenaan, aplikasi E-I‘jāz direka bentuk dan dibangunkan dengan menjadikan kosa kata dari al-Quran sebagai teras modul. Model ADDIE yang sistematik, lengkap dan terarah dijadikan sebagai landasan untuk membangunkan E-I‘jāz. Modul yang dibina melalui setiap fasa pembinaan iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Untuk menilai kebolehgunaan E-I‘jāz, soal selidik telah dilaksanakan terhadap 24 orang responden setelah mereka didedahkan kepada pembelajaran interaktif menggunakan E-I‘jāz sepanjang satu semester pengajian. Dapatan soal selidik menunjukkan bahawa skor min keseluruhan bagi setiap konstruk adalah tinggi. Responden memberikan tindak balas yang positif terhadap persembahan, isi kandungan, persembahan bahasa dan penerimaan terhadap E-I‘jāz. Ini menunjukkan bahawa aplikasi yang dibangunkan ini mempunyai tahap kebolehgunaan yang tinggi. Implikasi kajian ini menyumbang kepada keperluan membangunkan modul pedagogi berteraskan ICT yang boleh menjadi rujukan kepada pelajar, guru bahasa dan pemegang taruh dalam meningkatkan kompetensi pelajar bahasa Arab di Malaysia. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Tahap Ketepatan Sebutan Konsonan Arab Sukar oleh Murid Prasekolah dalam Pembacaan Al-Quran(USIM Press, 2022-04-28) ;Mohamad HussinAin Zuhaili Mat NuarThis study aimed to identify the pronunciation of Arabic consonants in difficult categories by preschool students and analyze the forms of errors made. This study is a qualitative study that uses the method of audio recording of readings and review of pronunciation accuracy by experts in the field to obtain the required data. The results showed that there were various pronunciation errors from the aspect of articulation points and the qualities of the letters. Ten Arabic consonants have changed to other consonant in terms of articulation with different frequencies. Consonant sounds in the students’ mother tongue are more dominant in their pronunciation triggering the errors. Therefore, efforts to train students in the correct pronunciation of Arabic consonants are necessary to produce correct consonant pronunciation. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Terjemahan Iltifāt KGN Ilahi oleh Abdullah Basmeih dalam al-Quran(Penerbit USIM, 2023) ;Muhammad Hakim KamalMohamad HussinKajian ini bertujuan meninjau pendekatan Abdullah Basmeih dalam menterjemahkan iltifāt kata ganti nama (KGN) dalam TPAR. Iltifāt KGN yang melibatkan pertukaran rujukan suatu KGN kepada kata nama lain yang mana entiti bagi kedua-dua komponen berkenaan merujuk kepada entiti yang sama. Iltifāt KGN merupakan gaya bahasa yang kerap diaplikasi dalam al-Quran kerana penerapannya mevariasikan ujaran dan menarik perhatian pendengar. Kajian terdahulu menunjukkan terjemahan iltifāt secara literal boleh menyebabkan salah faham pembaca terhadap entiti KGN. Kajian kualitatif deskriptif ini mengaplikasi kaedah interpretif dalam menganalisis data. Manakala teknik terjemahan taksonomi Vinay dan Darbelnet (2000) dijadikan sebagai landasan kajian. Dapatan kajian menunjukkan kecenderungan penterjemah kepada teknik literal ketika menterjemahkan iltifāt KGN. Teknik ini mengundang kepada terjemahan ayat yang tidak idiomatik dan menyimpang daripada makna asal teks sumber. Terjemahan iltifāt KGN dalam al-Quran sewajarnya diserlahkan dengan penerapan teknik eksplisitasi. Kajian ini menunjukkan pentingnya penerapan teknik terjemahan yang tuntas dalam menterjemah elemen bahasa yang tiada padanan dalam bahasa sasaran agar terjemahan sepadan dapat dihasilkan sebaiknya. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication أسباب الاحتمالات الإعرابية في تفسير البيضاوي: سورتي البقرة وآل عمران أنموذجا(USIM Press, 2023) ;Khalid Nasser Almaliki ;Mohamad HussinMat Taib PaThe plurality of syntactic possibilities is of what has been related about the broadness of meaning of Arabic language. This phenomenon is one of the features of Quranic texts, all of which full of many syntactic facets in various language structures where any Quranic verses are hardly to devoid of these syntactic possibilities. Understanding the meanings of these syntactic possibilities and their causes requires due consideration, reflection, and analysis. The research sought to address factors of syntactic possibilities and their effect on meaning, focusing onthe Holy Quran in light of the exegesis of al-Baiḍāwi. The research drew on a qualitative approach, and in particular, a complete induction of the study samples from the linguistic structures of al-Baqarahand Āli-‘Imrānthat entail the syntactic possibilities in the exegesis of al-Baiḍāwi. There were forty different samples of syntactic possibilities identified, inspiring the researchers to shift from linguistic theorizing to linguistic application. Nonetheless, the research only analysed fifteen samples and revealed that each syntactic facet has its own meaning that affects and is affected by the meaning. The research was able to bringto the fore several fundamental reasons which affect these syntactic possibilities as follows: plurality of variant readings of the Quran, absence of syntactic diacritics, grammatical and creedal disagreement, inclusion of more than one possible grammatical meaning within a single syntactic sign, and disagreement in scholars’ opinions on the concept or interpretation of a word. These reasons contributed to the abundance of those syntactic possibilities.