Browsing by Author "Mohammad Loqman Ibrahim"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Errors Of The Al-Idafah And Al-Sifah In Arabic Writing Among Students Of Sekolah Agama Menengah Hulu Langat Selangor, Malaysia(Usuli Faqih Research Centre PLT, 2020) ;Azlan Shaiful BaharumMohammad Loqman IbrahimThis research aims to analyse grammatical error in idofah and sifat occurred among form 2 students at Sekolah Agama Menengah Hulu Langat. The population of the research is 31 students which were selected randomly. The sample was based on final examination student’s paper in year 2018. The data presented according to the qualitative analysis method. The results shows that the number of common errors done by student in idofah is more than the number of common errors in sifat. The number of errors done by student in idofah is 32 errors and the most common errors is the errors of ta’rif as it should be tankir which is 21 errors. After that, the number of mistakes in sifat done by student is 13 errors and the most common errors comes from the errors of muzakkar as it should be muannas which is 7 errors. The researcher suggests to give more exercises on writing for students in idofah and sifat chapters. Keywords: Errors, Al-Idafah, Al-Sifah, Arabic, Writing - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Persepsi Pensyarah Terhadap Kesilapan Linguistik Arab Dalam Penulisan Esei Pelajar Bukan Penutur Jati(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-09-09) ;Azlan Shaiful Baharum, ;Saiful Izwan Zainal,Mohammad Loqman IbrahimPembelajaran bahasa Arab di Malaysia telah lama bermula, namun begitu mengikut kajian yang telah dijalankan menunjukkan bahawa tahap kemahiran bahasa dalam kalangan pelajar kurang memuaskan. Dalam penulisan, mereka menghadapi pelbagai kesukaran untuk menulis karangan. Pelbagai kesalahan bahasa telah dilakukan. Bertolak daripada isu ini, kajian ini cuba melihat apakah persepsi pensyarah terhadap bentuk kesalahan yang banyak dilakukan, faktor penyumbang dan implikasi daripada kesalahan tersebut. Tujuan kajian ini ialah mengenal pasti persepsi mereka terhadap kesalahan yang kerap dilakukan, faktor yang menyumbang kepada kesalahan dan implikasi daripada kesalahan yang terhasil. Bagi mendapatkan data tentang persepsi ini, 30 sampel kajian telah dipilih dalam kalangan pensyarah yang mengajar pengkhususan bahasa Arab di lima buah Universiti Awam terpilih untuk kaji selidik ini. Dapatan kajian menunjukkan kesalahan yang paling kerap dilakukan ialah kesalahan sintaks. Faktor utama yang menyumbang kepada kesalahan ialah kurang cekap dalam memahami kaedah nahu dan sorof serta kurang latihan esei. Akibat utama yang terhasil daripada kesalahan ialah ketidakupayaan menulis kertas ilmiah tahun akhir. Kajian ini turut mencadangkan tiga cara bagi mengatasi masalah kelemahan ini, iaitu pelajar hendaklah menggunakan strategi belajar Bahasa Arab, kaedah pengajaran hendaklah disesuaikan dengan kemahiran penulisan dan bahan bacaan hendaklah diperbanyakkan dan dipelbagaikan. Kata kunci: Kesalahan bahasa, penulisan Arab, persepsi pensyarah, faktor, implikasi