Browsing by Author "Mohd Yahya Mohamed Arifin"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Audit Sosial dan Transformasi Kepemimpinan Islam: Satu Kajian Kes Dalam Parlimen Pagoh, Malaysia(Universiti Sains Islam Malaysia, 2017) ;Othman Ab. Rahman ;Sapora SiponMohd Yahya Mohamed ArifinMenjalankan audit sosial akan melibatkan proses mengukur, melapor, memahami dan membaiki kemampuan sosial sesebuah masyarakat. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk mengukur keperluan pembangunan sosial masyarakat dalam Parlimen Pagoh selain untuk mengukur sejauhmana transformasi kepemimpinan Islam telah berlaku semasa era Tuan Guru Haji Mohd Yassin bin Muhammad. TGHMY merupakan seorang tokoh ulamak berpengaruh dan banyak berjasa dalam pembangunan Agama Islam dan pendidikan kepada masyarakat dalam Parlimen Pagoh dan sekitar dalam Negeri Johor Darul Takzim. Beliau telah mengasaskan Madrasah As-Sa'adiah (aliran Arab) dan Sekolah Menengah Mohd Yassin dalam tahun 1950an. Falsafah Tuan Guru Haji Mohd Yassin menegaskan bahawa kepemimpinan yang masyhur boleh digilap melalui pencapaian darjat iman dan taqwa kepada Allah (swt), dalam erti kata lain muraqabah yakni pendekatan diri kepada Allah (swt). Kepemimpinan Tuan Guru terserlah melalui usaha beliau menyampaikan ajaran Islam kepada anak bangsa, bertujuan untuk mengubah pemikiran orang Melayu pada masa itu agar celik ilmu agama dan membenteras kemunduran pendidikan. Berteraskan pemikiran rasional dan terbuka membuatkan Tuan Guru mengimbangi kepentingan ilmu duniawi dan ukhrawi melalui pendekatan dalam menyantuni kehidupan bermasyarakat melalui penyampaian ilmu agama yang berpandukan Al-Quran dan Al-Hadith serta melalui fahaman Ahl-as Sunnah wal-Jamaah. Model Transformational Leadership telah digunakan untuk mengukur proses transformasi kepemimpinan dengan mengemukakan empat dimensi yang disebut sebagai "the Four I's". Empat dimensi tersebut ialah, Idealized influence, inspirational motivation, intellectual stimulation dan individualized consideration. Kesemua dimensi di atas dimiliki oleh Tuan Guru Haji Mohd Yassin. Data berbentuk kualitatif pula diperolehi melalui temubual berfokus, analisis dokumen serta pemerhatian terhadap pelbagai lapisan penduduk dalam Parlimen Pagoh. Maklumat daripada enam elemen keperluan pembangunan masyarakat iaitu, agama, ekonomi, sosial, persekitaran, kesihatan dan pendidikan serta politik telah dianalisa berdasarkan dimensi "the Four I's" transformasi kepemimpinan sejak zaman kepemimpinan Tuan Guru Haji Mohd Yassin hingga zaman kepemimpinan sekarang. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Interface of Ethnicities in Communication: The Malaysian Sino-Indian (Chindian) Family in Perspective(University of Malaya, 2014) ;Mohd Yahya Mohamed ArifinRona ChandranCommunication, especially verbal communication, is an important medium in the formation of one’s identity. It has also been widely used as a tool to inculcate the spirit of patriotism and loyalty among the people of a nation state. This paper discusses the language that the Malaysian Sino-Indians or better known locally as “Chindian” use for their communicative purposes in daily life. Careful analysis and close observation of the data obtained could serve as important leverage points in nation building and fostering interethnic understanding. Based on qualitative data obtained from observations and in-depth interviews conducted on 31 biethnic Sino-Indian participants, this research finds that an array of languages is considered as their native language by the Malaysian Sino-Indians but a strong preference towards the English language is evident. Besides English being their main tool for communication, an array of other languages is used to fulfill their communicative needs. This causes heritage languages to be no longer considered as the native language by the majority of the biethnic Sino-Indians. This trend of communicative preference among the Malaysian Sino Indians may contribute towards the occurrence of language shift.