Browsing by Author "Mustafa Kamal Amat Misra"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Cabaran Pembelajaran Online Bagi Program Pengajian Islam Di Insitusi Pengajian Tinggi (IPT)(Penerbit Universiti Sultan Zainal Abidin, 2022) ;Kamal Azmi Abd.Rahman ;Mustafa Kamal Amat Misra ;Nurhanisah SeninMohd Manawi Mohd AkibPerkembangan pesat teknologi multimedia telah menyaksikan kebergantungan yang tinggi masyarakat abad ke-21 kepada teknologi. Apatah lagi hidup dalam suasana kawalan pergerakan berikutan pandemik COVID-19, menyebabkan hampir semua urusan dilakukan secara online. Dalam bidang pendidikan tinggi, pengajian online telah diperkenalkan lebih awal lagi dan ianya menepati Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia Pendidikan Tinggi (PPPM PT) 2015-2025. Pengajian online terbukti mempunyai kelebihan terutamanya dari aspek fleksibiliti namun begitu, terdapat isu dari aspek kesediaan pelajar, pengajar dan prasarana. Manakala dalam bidang Pengajian Islam (terutamanya dalam pengajian al-Quran), kaedah tradisi yang perlu dipelihara adalah kaedah talaqqī mushāfahah yang menekankan hubungan guru dengan murid secara bersemuka. Justeru, penulisan ini menganalisis beberapa isu dan cabaran bagi perlaksanaan pengajian online bagi program Pengajian Islam di IPT. Kajian menggunakan kaedah analisis kandungan terhadap kajian lepas tentang isu dan masalah dalam pengajian online dan juga kajian berkenaan dengan kaedah talaqqī mushāfahah yang sering diguna pakai dalam Pengajian Islam khususnya dalam pembelajaran al-Quran. Hasil kajian mendapati, isu dan cabaran yang dalam pengajian online bagi program Pengajian Islam adalah hampir sama dengan pengajian lain iaitu kesediaan pelajar dan pensyarah, stigma bahawa pengajaran hanya dapat dilakukan secara bersemuka, kesediaan prasarana, kesan negatif daripada teknologi serta kepentingan kesinambungan talaqqī. Manakala cadangan penyelesaian yang boleh dipertimbangkan ialah menyediakan infrastruktur dan perkhidmatan yang baik untuk pelajar dan pensyarah, persediaan pensyarah dan institusi serta pembinaan model talaqqī yang baharu sesuai dengan kaedah pembelajaran online. Oleh itu, dapatan kajian ini memberikan maklumat awal untuk menjawab persoalan bagaimana aspek tradisi pengajian Islam seperti talaqqī dapat dipelihara dalam perkembangan pengajian online dan adakah kaedah talaqqī boleh disesuaikan dengan bentuk yang baru dan diinovasi sebagai e-talaqqi. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Dialog Antara Agama Di Malaysia: Perkembangan Daripada Tahun 1956-2010(Universiti Sains Islam Malaysia, 2013) ;Mustafa Kamal Amat MisraJaffary AwangMalaysia is made up of people of different races and religions live in peace and unity. Inter-religious dialogue is an approach in fostering mutual respect between people of different religions and ethnicities . In Malaysia inter faith dialogue initiated by NGOs such as the Malaysian Interfaith Network, Allied Coordinating Committee of Islamic NGOS and the Malaysian Consultative Council for Buddhism, Christianity , Hinduism , Sikhism and Taoism, government agencies such as the Institute of Islamic Understanding Malaysia , University of Malaya Centre for Dialogue of Civilisations and Committee to Promote Understanding and Harmony on Inter- Religious and political parties Malaysian Chinese Associate ( MCA ) , the People Justice party (PKR) and Parti Islam Se - Malaysia (PAS).This article discusses the development of interfaith dialogue in Malaysia from 1956 to 2010. The discussion concluded inter-religious dialogue is growing in popularity among Malaysians and has good prospects for the future.