Browsing by Author "Shaharuddin Pangilun"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Penerapan Elemen Tadabbur Al-quran Dalam Kalangan Pelajar Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS)(Fakulti Pengajian Peradaban Islam, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS), 2020) ;Rohana binti Zakaria ;Noorhafizah binti Mohd Haridi ;Mardhiah Yahaya ;Shaharuddin PangilunHayati binti HusinTadabbur al-Quran merupakan satu kewajipan yang digesa oleh Allah SWT kepada manusia. Bukan sekadar membaca dan menghafaz sahaja. Sehubungan itu, kajian ini dilakukan bagi mengenalpasti dan menganalisis penerapan elemen tadabbur al-Quran terhadap pelajar tahfiz dalam proses menghafaz dan berinteraksi bersama al-Quran. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian kuantitatif.Soal selidik digunakan sebagai metodologi penyelidikan dengan keseluruhan responden kajian di tiga Maahad Institut Tahfiz di Selangor (MITS). Kajian ini dianalisis dengan menggunakan SPSS versi 23.0 bagi mendapatkan skor peratusan dan min. Hasil kajian mendapati bahawa penerapan elemen tadabbur dalam kalangan pelajar di Maahad Integrasi Tahfiz Selangor (MITS) secara keseluruhan adalah pada tahap sederhana tinggi (min=3.69). Maka, bagi meningkatkan lagi proses penerapan elemen tadabbur di kalangan pelajar, semua pihak berwajib perlu mengambil perhatian sepenuhnya tentang pentingnya pelajar perlu didedahkan dengan penerapan elemen tadabbur agar isi kandungan al-Quran itu difahami,dihayati dan diamalkan seterusnya melahirkan hafiz dan hafizah yang cemerlang dunia dan akhirat. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Penguasaan metode Rasm Uthmani di kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Agama Integrasi di Selangor(Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor, 2017) ;Shaharuddin Pangilun ;Mohd Mahfuz Jaafar ;Rohana Zakaria ;Hayati HussinAbdul Rahim AhmadPenyelidikan ini merupakan kajian tahap penguasaan metode Rasm Uthamni dalam kalangan Guru-Guru Pendidikan Islam (GPI) di Sekolah Rendah Agama Integrasi (SRAI) Selangor. Tujuan penyelidikan ini untuk mengenal pasti tahap dan masalah penguasaan metode Rasm Uthmani di kalangan GPI dalam memastikan gabung jalin Rasm Uthmani dengan Kurikulum Pendidikan Islam, Hafazan dan Tajwid yang dilaksanakan di SRAI. Kajian ini menggunakan metodologi kuantitatif, di mana soal selidik telah diedar kepada responden di sekolah-sekolah yang telah dikenal pasti. Ia juga berbentuk deskriptif bagi menjelaskan sesuatu kenyataan dengan menganalisis data daripada soal selidik yang diperolehi. Sebagai kesahan instrumen kajian ini, kajian rintis telah dijalankan di dua buah di Selangor. Hasil kajian mendapati tahap penguasaan Rasm Uthmani di kalangan GPI masih berada di tahap yang sederhana dan sangat perlu kepada penambah baikan. Di harap penyelidikan ini dapat membantu meningkatkan penguasaan ilmu al-Quran di kalangan guru GPI agar menjadi lebih mantap, di samping dapat memberi pendedahan dan membimbing murid-murid dalam menguasai ilmu-ilmu al-Quran dengan lebih baik. Seterusnya, dapat membantu Kerajaan Negeri Selangor khasnya dan agensi-agensi berkepentingan dalam memastikan matlamat Pendidikan Islam dalam negara ini tercapai.