Browsing by Author "Wan Amir Nudin Wan Ishak"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Penerapan Naqli Dan Aqli : Kajian Terhadap Kurikulum Program Tamhidi Syariah Dan Undang-undang(GAE-Global Academic Excellent, 2017) ;Rasmina Hasbullah ;Azniwati Abdul Aziz ;Wan Amir Nudin Wan Ishak ;Sanusi Shariff ;Mohamed Akhiruddin IbrahimIrwan Mohd SubriKajian ini dijalankan bertujuan untuk mengkaji penerapan ilmu naqli dan aqli dalam kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah sebagai salah satu kursus utama yang ditawarkan bagi Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang di Pusat Tamhidi, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM). Kajian ini amat signifikan dalam usaha ahli akademik menyediakan kurikulum unik menepati acuan USIM untuk menjayakan pelan strategik universiti sebagai Pusat Rujukan Ilmu Naqli dan Aqli menjelang 2025. Metodologi yang digunakan dalam kajian ini adalah berdasarkan temubual pakar dalam bidang kajian dan kaji selidik maklumbalas pelajar yang terlibat secara langsung dengan kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah. Penyelidik menyediakan dua bentuk persoalan kajian berbeza berdasarkan kesesuaian responden untuk mendapatkan maklumat yang berkaitan dengan objektif penyelidikan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kurikulum Program Tamhidi Syariah dan Undang-Undang dalam kursus Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah mengandungi elemen naqli dan aqli. Hasil kajian juga menyatakan bahawa penerapan naqli dan aqli dalam kurikulum Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah menepati falsafah USIM. Kajian ini boleh menjadi panduan kepada pihak jabatan dan USIM sebagai pencerahan kepada pelajar, pensyarah serta masyarakat mengenai impak integrasi ilmu naqli dan ilmu aqli yang amat signifikan dalam pembentukan perwatakan dan sahsiah pelajar. Sekaligus memperkasa pembangunan diri, masyarakat dan negara. Kajian ini juga boleh dijadikan panduan untuk kajian lanjutan - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Persepsi Pelajar Tamhidi Syariah Dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia Terhadap Kursus Al-Mabadi’ Al-Fiqhiyyah: Satu Kajian Awal(Usuli Faqih Research Centre PLT, 2017) ;Wan Amir Nudin Wan Ishak ;Sanusi Shariff ;Azniwati Abdul Aziz ;Rasmina Hasbullah ;Mohamed Akhiruddin Ibrahim ;Irwan Mohd SubriFakhtah Farashah SuhaimiThis article aims to look at the perception of students of Tamhidi Syariah and Law, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM) of Al-Mabadi’ al-Fiqhiyyah course enrolled by students in the first semester. Students who have finished their studies at this stage, will continue their studies either in the Bachelor of Syariah and Law (MSU) or Bachelor of Fiqh and Fatwa (FIFA) at the Faculty of Shariah & Law USIM. The study discussed on students’ evaluation at the end of semester on the teaching and learning methods. The methodology used in this study was a quantitative method (questionnaire) through a Pilot Study as 30 Tamhidi students were the respondents. The study found that in general, the students can understand and relate the current issues to this course as it related to the main areas of Fiqh, Usul Fiqh and Qawaid Fiqhiyyah. The course also provided basic knowledge of Islamic law and Fiqh as well as skills needed in Islamic jurisprudence. The study found that the integration of knowledge among educational, institutional and faculty as well as to expand the scope of the studies have been intrigued students. As a result, this study can be used as a benchmark for Tamhidi to continue and enhance the teaching and learning process based on naqli and aqli knowledge i for this course. Keywords: Naqli, aqli, curriculum, tamhidi, perception.