Browsing by Author "Wan Norhayati Wan Othman"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication The Effects Of Group Counselling(Innovare Academics Sciences Pvt. Ltd, 2020) ;Yusni Mohamad Yusop ;Zaida Nor Zainudin ;Wan Marzuki Wan Jaafar ;Wan Norhayati Wan Othman ;Dini Farhana BaharudinNathynie a/p ArokianathanGroup counselling is widely known in the field of counselling. This systematic review explores on the benefits of group counselling on group members who had undergone group counselling sessions. This systematic review is conducted following Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta Analyses (PRISMA) guidelines. Electronic databases are used, namely Cambridge University Press, Emerald and ProQuest. Furthermore, Google Scholar website is utilised. The search term used is “Effect”, “Group Counselling” and other relevant derivations, focusing on the benefits of group counselling. Only research articles in the form of quantitative research are included. The countries of the articles in this systematic review were from various countries namely Turkey, Jordan, Netherlands, Iran and United States. 10 journal articles extracted were reviewed. Results showed positive effects of group counselling on group members based on six major aspects. Social aspect includes increase in communication skills. Physiological aspect depicts decrease in Premenstrual Syndrome symptoms. Emotional aspect shows decrease in trait anger and anger repression. Psychological aspect depicts increase in mental health and decrease in anxiety. Cognitive aspect includes increase in knowledge and decrease in automatic thoughts. Behaviour aspect includes decrease in problematic Internet use and increase in positive attitude. In conclusion, it is proven that group counselling benefits the society in various aspects. Key words: Effect, group counselling, quantitative, systematic review - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Faktor Jantina dan Kepuasan Klien dalam Perkhidmatan E-Kaunseling(USIM Press, 2021-06) ;Zaida Nor Zainudin ;Siti Aishah Hassan ;Nor Aniza Ahmad ;Yusni Mohamad YusopWan Norhayati Wan OthmanMemandangkan kemampuan internet mewujudkan prasarana yang sesuai untuk membina hubungan, pengamal kaunseling telah mengambil inisiatif memaksimumkan ruang internet ini. Satu perkhidmatan alternatif menolong melalui interaksi maya ini diwujudkan. E-Kaunseling telah mula mendapat perhatian kaunselor sebagai satu perkhidmatan alternatif yang ditawarkan kepada klien.Kajian ini bertujuan untuk meneroka sejauh mana keberkesanan perkhidmatan E-Kaunseling terhadap jantina. Kajian eksperimental-kuasi ini menggunakan reka bentuk Kumpulan Kawalan Ujian Pra Dan Ujian Pasca. Data kuantitatif diperolehi menggunakan soal selidik Client’s Satisfaction Inventory Short-Form (CSI-SF). Seramai 60 subjek kajian terlibat dan dijalankan dalam dua kumpulan kajian iaitu kumpulan kawalan menggunakan kaedah Kaunseling Bersemuka dan kumpulan eksperimen pula menggunakan kaedah E-Kaunseling.Dapatan menunjukkan tiada perbezaan antara jantina dan Kepuasan Klien dalam kedua-dua kaedah dan hasil analisis Anova Dua Hala menunjukkan tiada perbezaan utama (main interaction) antara Jantina dan Kepuasan klien. Hasil analisis lanjut menggunakan Anova Sehala menunjukkan kesan interaksi (interaction effect) bahawa klien lelaki mendapat lebih kepuasan dalam kaedah E-kaunseling manakala klien perempuan mendapat lebih kepuasan dalam kaedah Kaunseling bersemuka. Implikasi kajian ialah kepada kaunselor sekolah dalam menawarkan perkhidmatan e-kaunseling bagi membantu pelajar yang ingin mendapatkan perkhidmatan kaunseling di luar waktu persekolahan. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Hubungan Jantina Dan Kepuasan Klien Dalam Kaedah Kaunseling Bersemuka Dan E-Kaunseling(Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM, 2021) ;Zaida Nor Zainudin ;Siti Aishah Hassan ;Nor Aniza Ahmad ;Yusni Mohamad YusopWan Norhayati Wan OthmanPengenalan- Memandangkan kemampuan internet mewujudkan prasarana yang sesuai untuk membina hubungan, pengamal kaunseling telah mengambil inisiatif memaksimumkan ruang internet ini. Satu perkhidmatan alternatif menolong melalui interaksi maya ini diwujudkan. EKaunseling telah mula mendapat perhatian kaunselor sebagai satu perkhidmatan alternatif yang ditawarkan kepada klien. Objektif – Kajian ini bertujuan untuk meneroka sejauh mana keberkesanan perkhidmatan EKaunseling terhadap jantina. Methodologi – Kajian eksperimental-kuasi ini menggunakan reka bentuk Kumpulan Kawalan Ujian Pra Dan Ujian Pasca. Data kuantitatif diperolehi menggunakan soal selidik Client’s Satisfaction Inventory Short-Form (CSI-SF). Seramai 60 subjek kajian terlibat dan dijalankan dalam dua kumpulan kajian iaitu kumpulan kawalan menggunakan kaedah Kaunseling Bersemuka dan kumpulan eksperimen pula menggunakan kaedah E-Kaunseling. Dapatan – Dapatan menunjukkan tiada perbezaan antara jantina dan Kepuasan Klien dalam kedua-dua kaedah dan hasil analisis Anova Dua Hala menunjukkan tiada perbezaan utama (main interaction) antara Jantina dan Kepuasan klien. Hasil analisis lanjut menggunakan Anova Sehala menunjukkan kesan interaksi (interaction effect) bahawa klien lelaki mendapat lebih kepuasan dalam kaedah E-kaunseling manakala klien perempuan mendapat lebih kepuasan dalam kaedah Kaunseling bersemuka. Kepentingan – Implikasi kajian ialah kepada kaunselor sekolah dalam menawarkan perkhidmatan e-kaunseling bagi membantu pelajar yang ingin mendapatkan perkhidmatan kaunseling di luar waktu persekolahan.