Publication:
Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran Dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman Antara Dua Teks

dc.contributor.authorRasdi, M. N. A.en_US
dc.contributor.authorAhmad Razuan, S. R.en_US
dc.contributor.authorMohd Raus, N.en_US
dc.contributor.authorJaafar N.en_US
dc.date.accessioned2024-05-30T01:33:49Z
dc.date.available2024-05-30T01:33:49Z
dc.date.issued2017-06
dc.description.abstractPenghasilan Iqra versi Braille telah banyakmembantu golongan OKU penglihatan untuk mempelajarial-Quran. Ia juga telah dijadikan sebagai bahan pengajaran utama dalam sukatan kurikulumPendidikan Islamdi sekolah-sekolah aliran perdana masa kini.Walaubagaimanapun, hasilkajian awal penyelidik didapati wujudnyabeberapa isu yang timbul apabila modul Iqra Braille ini dijadikan asas kepada pengajaran dan pembelajaran al-Quran Braille. Antara isu yang berbangkitadalah isu ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan al-Quran Braille dari sudut Rasm dan Dhabt.Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membuat tinjauanterhadap unsur ketidakseragaman yang terdapat di dalam kedua-dua teks tersebut.Kajian ini dijalankan dengan memberikan tumpuan kepadapenyemakantiga teksyang berkaitan iaitu teks mushaf al-Quran Braille terbitan PERTIS, teks Iqra Braille edisi pertama (2012) dan teks Iqra Braille edisi kemaskini (2015).Hasilkajian mendapati bahawa terdapat beberapa ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan teks al-Quran Braille terbitan PERTIS yang diguna pakai secara meluas di Malaysia. Asas utama ketidakseragaman ini berlaku keranabeberapaprinsip penulisan yang berbeza di antara teks-teks tersebut di mana teks Iqra Braille yang ditranskrip daripada teks Iqra yang asal adalahlebih cenderung mengikut kaedahRasm Uthmaniy manakala al-Quran Braille terbitan PERTIS pula ditulis menggunakan kaedah Rasm Imlaien_US
dc.identifier.citationRasdi, M. N. A., Ahmad Razuan, S. R., Mohd Raus, N., & Jaafar, N. (2017). Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman antara Dua Teks. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 1(1). https://doi.org/10.33102/jqss.vol1no1.1en_US
dc.identifier.doi10.33102/jqss.vol1no1.1
dc.identifier.epage61
dc.identifier.issue1
dc.identifier.spage44
dc.identifier.urihttps://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/1
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/14972
dc.identifier.volume1
dc.languageMalay
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.ispartofJournal of Quran Sunnah Education & Special Needsen_US
dc.sourceOpen Journal Systems
dc.titleIqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran Dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman Antara Dua Teksen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Iqra Braille sebagai modul asas pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran Braille_Isu ketidakseragaman antara dua teks.pdf
Size:
522.22 KB
Format:
Adobe Portable Document Format