Publication: Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran Dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman Antara Dua Teks
dc.contributor.author | Rasdi, M. N. A. | en_US |
dc.contributor.author | Ahmad Razuan, S. R. | en_US |
dc.contributor.author | Mohd Raus, N. | en_US |
dc.contributor.author | Jaafar N. | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-05-30T01:33:49Z | |
dc.date.available | 2024-05-30T01:33:49Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.description.abstract | Penghasilan Iqra versi Braille telah banyakmembantu golongan OKU penglihatan untuk mempelajarial-Quran. Ia juga telah dijadikan sebagai bahan pengajaran utama dalam sukatan kurikulumPendidikan Islamdi sekolah-sekolah aliran perdana masa kini.Walaubagaimanapun, hasilkajian awal penyelidik didapati wujudnyabeberapa isu yang timbul apabila modul Iqra Braille ini dijadikan asas kepada pengajaran dan pembelajaran al-Quran Braille. Antara isu yang berbangkitadalah isu ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan al-Quran Braille dari sudut Rasm dan Dhabt.Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membuat tinjauanterhadap unsur ketidakseragaman yang terdapat di dalam kedua-dua teks tersebut.Kajian ini dijalankan dengan memberikan tumpuan kepadapenyemakantiga teksyang berkaitan iaitu teks mushaf al-Quran Braille terbitan PERTIS, teks Iqra Braille edisi pertama (2012) dan teks Iqra Braille edisi kemaskini (2015).Hasilkajian mendapati bahawa terdapat beberapa ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan teks al-Quran Braille terbitan PERTIS yang diguna pakai secara meluas di Malaysia. Asas utama ketidakseragaman ini berlaku keranabeberapaprinsip penulisan yang berbeza di antara teks-teks tersebut di mana teks Iqra Braille yang ditranskrip daripada teks Iqra yang asal adalahlebih cenderung mengikut kaedahRasm Uthmaniy manakala al-Quran Braille terbitan PERTIS pula ditulis menggunakan kaedah Rasm Imlai | en_US |
dc.identifier.citation | Rasdi, M. N. A., Ahmad Razuan, S. R., Mohd Raus, N., & Jaafar, N. (2017). Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman antara Dua Teks. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 1(1). https://doi.org/10.33102/jqss.vol1no1.1 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.33102/jqss.vol1no1.1 | |
dc.identifier.epage | 61 | |
dc.identifier.issue | 1 | |
dc.identifier.spage | 44 | |
dc.identifier.uri | https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/1 | |
dc.identifier.uri | https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/14972 | |
dc.identifier.volume | 1 | |
dc.language | Malay | |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | Universiti Sains Islam Malaysia | en_US |
dc.relation.ispartof | Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs | en_US |
dc.source | Open Journal Systems | |
dc.title | Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran Dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman Antara Dua Teks | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Iqra Braille sebagai modul asas pengajaran dan pembelajaran Tilawah Al Quran Braille_Isu ketidakseragaman antara dua teks.pdf
- Size:
- 522.22 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format