Publication:
Analisis Kajian Tahap Kesedaran Terhadap Kepentingan Kemahiran dan Keyakinan Berkomunikasi secara Interpersonal dalam Kalangan Kru Kabin

dc.contributor.authorYusri Adamen_US
dc.contributor.authorSuria Hani A. Rahmanen_US
dc.contributor.authorSafiyyah Ahmad Sabrien_US
dc.date.accessioned2024-05-30T03:33:56Z
dc.date.available2024-05-30T03:33:56Z
dc.date.issued2024
dc.descriptionE-Proceeding Postgraduate Research Conference (PRC2023) : “Sustainable Education & Human Well-Being”/ editors: Roslee Ahmad , Khadijah Muda, Md Yousuf Ali, Ihab Ahmed Ra’uf Awais, Abdul Rashid Abdul Aziz, Ainul Mardhiah Mokhtar, Nurun Najihah Musa, Puteri Nazirah Amran, Fatin Muti’ah Mohamed Ishak Organized by: Faculty of Leadership and Managementen_US
dc.description.abstractKajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesedaran kru kabin tentang kepentingan kemahiran komunikasi secara interpersonal serta mengukur tahap keyakinan berkomunikasi mereka sewaktu bertugas. Kajian ini turut bertujuan untuk mengetahui sama ada terdapat perbezaan dapatan kajian berdasarkan tiga faktor utama iaitu jantina, tahap pendidikan dan tempoh berkhidmat. Penyelidik menggunakan pendekatan teori SERVQUAL sebagai kerangka konseptual dan reka bentuk kajian. Teori SERVQUAL digunakan kerana ia adalah teori yang sangat bertepatan dalam menilai kualiti perkhidmatan. Teori yang juga menekankan lima dimensi utama iaitu ketara, kebolehpercayaan, responsif, jaminan, dan empati dalam perkhidmatan. Model ini memberikan panduan yang teratur untuk menilai kualiti perkhidmatan dengan teliti dalam pelbagai situasi dan industri. Seramai 726 responden dipilih secara rawak bagi menjawab borang soal selidik, yang mewakili 3030 responden daripada tiga syarikat penerbangan iaitu Capital A Berhad, Malaysia Airlines Berhad dan Batik Air Malaysia. Data yang dikumpulkan dianalisis menggunakan aplikasi Statistical Package for Social Sciences (SPSS) untuk mendapatkan statistik deskriptif dan statistik inferensi atau ujian-t (t-test). Dapatan kajian menjangkakan pengukuran terhadap tahap kesedaran kru kabin tentang kepentingan kemahiran dan keyakinan berkomunikasi secara interpersonal yang dapat menggambarkan tahap kepuasan dan kualiti perkhidmatan kru kabin. Selain itu, serta terdapat perbezaan dapatan kajian yang melibatkan tiga faktor utama yang berbeza iaitu jantina, tahap pendidikan dan tempoh berkhidmat.en_US
dc.identifier.citationYusri Adam, Suria Hani A. Rahman, & Safiyyah Ahmad Sabri. (2024). Analisis Kajian Tahap Kesedaran Terhadap Kepentingan Kemahiran dan Keyakinan Berkomunikasi secara Interpersonal dalam Kalangan Kru Kabin. E-Proceeding Postgraduate Research Conference , 159–162. https://fkp.usim.edu.my/wp-content/uploads/2024/02/LATEST-PROCEEDING-PRC-2023_compressed.pdfen_US
dc.identifier.epage162
dc.identifier.isbn978-629-7636-27-6
dc.identifier.spage159
dc.identifier.urihttps://fkp.usim.edu.my/wp-content/uploads/2024/02/LATEST-PROCEEDING-PRC-2023_compressed.pdf
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/16355
dc.language.isootheren_US
dc.publisherFaculty of Leadership and Managementen_US
dc.relation.conferencePostgraduate Research Conference (PRC2023)en_US
dc.subjectkomunikasi interpersonal; kemahiran; keyakinan; kru kabinen_US
dc.titleAnalisis Kajian Tahap Kesedaran Terhadap Kepentingan Kemahiran dan Keyakinan Berkomunikasi secara Interpersonal dalam Kalangan Kru Kabinen_US
dc.title.alternativeStudy Analysis of Awareness Level of Interpersonal Communication Skills and Confidence Among Cabin Crewsen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Analisis Kajian Tahap Kesedaran Terhadap Kepentingan Kemahiran dan Keyakinan Berkomunikasi secara Interpersonal dalam Kalangan Kru Kabin.pdf
Size:
21.64 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections