Publication:
Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran

dc.contributor.authorAbd Muhaimin Ahmaden_US
dc.contributor.authorAzman Ab Rahmanen_US
dc.contributor.authorMuhammad Hafiz Salehen_US
dc.contributor.authorZainora Dauden_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:29:48Z
dc.date.available2024-05-31T02:29:48Z
dc.date.issued2022
dc.descriptionE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 : “Memimpin Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli” /Editor: Noorfajri Ismail (Head) , Latifah Abdul Latiff , Zalika Adam, Syamila Mansor, Dzulkhairi Mohd Rani, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Azman Ab Rahman, Nur Aina Abdulah, Manal Jusoh, Syed Najihuddin Syed Hassan 1 December 2022 \ Venue: Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, USIM Organized by Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM), Faculty of Syariah and Law, USIM and the Institute of Fatwa and Halal (iFFAH)en_US
dc.description.abstractKajian ini membincangkan prosedur pembangunan Global Tahfiz Game (GTG) sebagai bahan bantu mengajar (BBM) untuk subjek mengulangkaji hafazan al-Quran bagi pelajar aliran tahfiz berasaskan konsep gamifikasi. Metode kajian yang digunakan adalah komprehensif design and develope research (DDR). Analisis yang dilakukan meliputi aspek pembangunan konsep dan material, penilaian pakar, ujilari dan produk akhir. Pembangunan konsep dan material yang digunakan dalam gamifikasi ini adalah bersandarkan kepada kerangka teori mekanik, dinamik dan estetika (MDA) dengan penerapan elemen-elemen pengajian tahfiz di dalamnya. Skor guru pakar berdasarkan min bagi ujilari yang dijalankan terhadap gamifikasi ini adalah tinggi iaitu (4.85). Manakala skor ujilari yang dilakukan pada peserta di kalangan pelajar di beberapa sekolah tahfiz juga tinggi iaitu (4.45). Hasil daripada saranan dan penambahbaikan penilaian tersebut, maka dihasilkan produk akhir gamifikasi tahfiz al- Quran berasaskan permainan papan, ia telah merangkul medal emas dalam beberapa pertandingan inovasi.en_US
dc.identifier.epage131
dc.identifier.isbn9789670001814
dc.identifier.spage118
dc.identifier.urihttps://pkausim.usim.edu.my/sais-2022/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18660
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022en_US
dc.subjectgamifikasi, tahfiz, papan permainan, mengulangkaji hafazanen_US
dc.titlePembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quranen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran.pdf
Size:
844.62 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections