Publication: Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran
dc.contributor.author | Abd Muhaimin Ahmad | en_US |
dc.contributor.author | Azman Ab Rahman | en_US |
dc.contributor.author | Muhammad Hafiz Saleh | en_US |
dc.contributor.author | Zainora Daud | en_US |
dc.date.accessioned | 2024-05-31T02:29:48Z | |
dc.date.available | 2024-05-31T02:29:48Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.description | E-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 : “Memimpin Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli” /Editor: Noorfajri Ismail (Head) , Latifah Abdul Latiff , Zalika Adam, Syamila Mansor, Dzulkhairi Mohd Rani, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Azman Ab Rahman, Nur Aina Abdulah, Manal Jusoh, Syed Najihuddin Syed Hassan 1 December 2022 \ Venue: Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, USIM Organized by Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM), Faculty of Syariah and Law, USIM and the Institute of Fatwa and Halal (iFFAH) | en_US |
dc.description.abstract | Kajian ini membincangkan prosedur pembangunan Global Tahfiz Game (GTG) sebagai bahan bantu mengajar (BBM) untuk subjek mengulangkaji hafazan al-Quran bagi pelajar aliran tahfiz berasaskan konsep gamifikasi. Metode kajian yang digunakan adalah komprehensif design and develope research (DDR). Analisis yang dilakukan meliputi aspek pembangunan konsep dan material, penilaian pakar, ujilari dan produk akhir. Pembangunan konsep dan material yang digunakan dalam gamifikasi ini adalah bersandarkan kepada kerangka teori mekanik, dinamik dan estetika (MDA) dengan penerapan elemen-elemen pengajian tahfiz di dalamnya. Skor guru pakar berdasarkan min bagi ujilari yang dijalankan terhadap gamifikasi ini adalah tinggi iaitu (4.85). Manakala skor ujilari yang dilakukan pada peserta di kalangan pelajar di beberapa sekolah tahfiz juga tinggi iaitu (4.45). Hasil daripada saranan dan penambahbaikan penilaian tersebut, maka dihasilkan produk akhir gamifikasi tahfiz al- Quran berasaskan permainan papan, ia telah merangkul medal emas dalam beberapa pertandingan inovasi. | en_US |
dc.identifier.epage | 131 | |
dc.identifier.isbn | 9789670001814 | |
dc.identifier.spage | 118 | |
dc.identifier.uri | https://pkausim.usim.edu.my/sais-2022/ | |
dc.identifier.uri | https://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18660 | |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | Penerbit USIM | en_US |
dc.relation.conference | E-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 | en_US |
dc.subject | gamifikasi, tahfiz, papan permainan, mengulangkaji hafazan | en_US |
dc.title | Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran | en_US |
dc.type | Article | en_US |
dspace.entity.type | Publication |
Files
Original bundle
1 - 1 of 1
Loading...
- Name:
- Pembangunan Bahan Bantu Mengajar Berasaskan Gamifikasi bagi Pendidikan Tahfiz dalam Mempelbagaikan Metodologi Pengulangan Al-Quran.pdf
- Size:
- 844.62 KB
- Format:
- Adobe Portable Document Format
License bundle
1 - 1 of 1