Publication:
Penilaian Tahap Kemahiran Pengurusan Kelas dan Motivasi Guru Pelatih Pelajar Sarjana Muda FPTV, UTHM

dc.contributor.authorArabiah Ain Alien_US
dc.contributor.authorFazlinda Ab Halimen_US
dc.contributor.authorWan Hanim Nadrah Wan Mudaen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T09:06:28Z
dc.date.available2024-05-30T09:06:28Z
dc.date.issued2021
dc.descriptionProsiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC 2020): “Ke Arah Menginsankan Pendidikan di Malaysia / Penyunting Hishomudin Ahmad, Noor Saazai Mat Saad, Rahimah Saimin, Kirembwe Rashid Abdul Hamed, Noorhayati Hashim, Sarifah Nurhanum Syed Sahuri, Zarina Ashikin Zakaria, Nur Shahadah Mohd Surbani 11-12 November 2020 (Seminar Dalam Talian) Anjuran : Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM & Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysiaen_US
dc.description.abstractPengenalan: Kemahiran pengurusan kelas dan motivasi guru pelatih memainkan peranan terutama sebagai persediaan menjadi guru sebelum melangkah ke dunia pendidik. Objektif: Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kemahiran pengurusan kelas, tahap motivasi guru pelatih dan persepsi guru pelatih terhadap Latihan Mengajar serta hubungan antara pembolehubah tersebut. Metodologi: Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif. Seramai 80 orang pelajar terlibat sebagai responden merupakan pelajar Sarjana Muda di Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional (FPTV) yang mempunyai pengalaman dalam Latihan Mengajar (LM). Soal selidik digunakan dalam mengumpul data. Data kajian dianalisa secara deskriptif dan inferensi menggunakan skor min, sisihan piawai dan korelasi Pearson. Dapatan: Dapatan kajian menunjukkan guru pelatih mempunyai tahap sederhana dalam kemahiran pengurusan kelas manakala motivasi guru pelatih pula berada pada tahap tinggi. Terdapat hubungan yang positif dan kuat antara motivasi dengan persepsi guru pelatih setelah selesai menjalani LM. Kepentingan: Kemahiran pengurusan guru pelatih boleh diasah untuk meningkatkan lagi kemahiran demi kebaikan guru pelatih dan program pendidikan sedia ada universiti serta kepentingan menjaga momentum motivasi seterusnya persepsi guru pelatih terhadap pengalaman, pengetahuan dan pembelajaran selepas menjalani LM terus kekal positifen_US
dc.identifier.epage360
dc.identifier.isbneISBN: 9789674408855
dc.identifier.spage353
dc.identifier.urihttps://drive.google.com/file/d/1EP06vRgMNMfHQIA4CB2hAZrr4AIhvfnn/view
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18142
dc.language.isootheren_US
dc.publisherFakulti Pengajian Bahasa Utama, USIMen_US
dc.relation.conferenceProsiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC 2020)en_US
dc.subjectguru pelatih, kemahiran pengurusan kelas, motivasi,en_US
dc.titlePenilaian Tahap Kemahiran Pengurusan Kelas dan Motivasi Guru Pelatih Pelajar Sarjana Muda FPTV, UTHMen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Penilaian Tahap Kemahiran Pengurusan Kelas dan Motivasi Guru Pelatih Pelajar Sarjana Muda FPTV, UTHM.pdf
Size:
159.71 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: