Publication:
Penilaian Konstruktif Untuk Aktiviti Makmal Kimia Bagi Pra-, Semasa dan Pasca: Penggunaan Platform Pembelajaran Sejagat

dc.contributor.authorSiti Rubaini Maten_US
dc.contributor.authorLatipah Mohd Nooren_US
dc.contributor.authorAfif Arifinen_US
dc.contributor.authorNurul Jannah Abd Rahmanen_US
dc.contributor.authorNadrahtul Huda Misralen_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:41:13Z
dc.date.available2024-05-31T02:41:13Z
dc.date.issued2023
dc.descriptionE-Prosiding SAIS 2023 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2023 : “Peneraju Sains Islam di Persada Antarabangsa”/Penyunting Siti Rubaini Mat, Azman Ab Rahman, Nur Aina Abdulah, Anita Ismail 19 Disember 2023 Anjuran: Persatuan Kakitangan Akademik USIM (PKAUSIM) dengan kerjasama Fakulti Syariah dan Undang-undang USIM dan Institut Fatwa dan Halal (iFFAH)en_US
dc.description.abstractMerekabentuk penilaian amali yang konstruktif adalah elemen penting dalam pendidikan sains. Disebabkan penularan wabak COVID-19, pembelajaran berasaskan dalam talian telah diamalkan secara global, memaksa pengajian wajib dijalankan dari rumah. Walaupun terdapat kelemahan, terdapat banyak kebaikan yang perlu dipertimbangkan. Penilaian makmal kimia di Pusat Tamhidi USIM melibatkan gabungan pembelajaran maya dan fizikal. Terdapat tiga fasa termasuk penilaian pra, semasa dan pasca makmal. Video H5P (kandungan video interaktif berasaskan HTML5) ialah penilaian pra-makmal yang perlu pelajar cuba sebelum menjalankan eksperimen. Mereka akan mengakses video H5P melalui platform dalam talian, Global Open Access Learning System (GOALS) di mana mereka perlu menonton video pendek berkenaan dengan eksperimen dan menjawab beberapa soalan sepanjang video yang dirakamkan. Aktiviti atau penilaian pra-makmal ini akan membantu pelajar untuk mendapatkan gambaran keseluruhan berkaitan eksperimen yang akan dijalankan serta pengajar dapat membuat pra-penilaian kepada pelajar. Penilaian makmal psikomotor dijalankan semasa amali makmal. Pelajar dinilai berdasarkan prestasi mereka dalam menjalankan eksperimen dan dinilai oleh pengajar mengikut penilaian rubrik. Penilaian terakhir penilaian makmal ialah aktiviti pasca makmal. Ia melibatkan platform dalam talian GOALS di mana pelajar diberi masa 15 minit untuk menjawab 10 soalan aneka pilihan berkenaan eksperimen yang telah mereka jalankan. Secara keseluruhannya, ini adalah penilaian konstruktif untuk aktiviti makmal yang telah diperkenalkan dan dilaksanakan oleh Unit Kimia di Pusat Tamhidi. Pelaksanaan penilaian ini membawa kepada penilaian yang komprehensif berkenaan dengan amali makmal.en_US
dc.identifier.citationMat, S.R, Rahman, A.Ab, Abdulah, N. A, Ismail, A. (Eds.). (2023). In E-Prosiding SAIS 2023 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2023 (pp. 1–214). Penerbit USIM.en_US
dc.identifier.epage380
dc.identifier.isbne-ISBN: 978-629-7636-18-4
dc.identifier.spage376
dc.identifier.urihttps://pkausim.usim.edu.my/sais/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18749
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceSeminar Antarabangsa Islam dan Sains 2023en_US
dc.subjectPenilaian makmal, video H5P, rubrik.en_US
dc.titlePenilaian Konstruktif Untuk Aktiviti Makmal Kimia Bagi Pra-, Semasa dan Pasca: Penggunaan Platform Pembelajaran Sejagaten_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Penilaian Konstruktif Untuk Aktiviti Makmal Kimia Bagi Pra-, Semasa dan Pasca Penggunaan Platform Pembelajaran Sejagat.pdf
Size:
189.49 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections