Publication:
Sikap Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Dalam Mata Pelajaran Al-Quran Di Sekolah Kebangsaan: Satu Tinjauan

dc.contributor.authorNorma binti Jusofen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T06:52:38Z
dc.date.available2024-05-30T06:52:38Z
dc.date.issued2021-10-06
dc.descriptionPAPER PROCEEDINGS THE 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILIZATION (SWAT) 2021 “ISLAMIC AND NON-REVEALED KNOWLEDGE IN FACING THE GLOBAL CHALLENGES” 6th – 7th October 2021 / 29 – 30 Safar 1443H Faculty of Quranic and Sunnah Studies Universiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.description.abstractSikap guru memainkan peranan yang penting bagi menentukan keberkesanan pengajaran dan pencapaian murid. Sikap guru mempunyai perkaitan rapat dengan amalan guru semasa dalam kelas. Sikap guru yang positif akan menentukan keberkesanan dalam amalan pengajaran seharian dan sebaliknya sikap guru yang negatif akan menjejaskan pembelajaran murid. Justeru itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan jantina, lokasi sekolah dan pengalaman mengajar. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia telah dipilih sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dan dianalisis dengan menggunakan perisisan SPSS versi 22.Ujian t tidak bersandar dijalankan untuk mengenal pasti perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan jantina dan lokasi sekolah dan Ujian Anova satu hala dijalankan bagi mengenal pasti perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan pengalaman mengajar. Dapatan kajian menunjukkan tidak terdapat perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan jantina serta didapati terdapat perbezaan sikap guru Pendidikan Islam dalam pelaksanaan pengajaran berpusatkan murid berdasarkan lokasi sekolah dan pengalaman mengajar. Dapatan ini diharap dapat dijadikan panduan terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, penggubal dasar, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam.en_US
dc.identifier.epage554
dc.identifier.issn2811-3411
dc.identifier.spage539
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/16868
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUniversiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.conferencePROCEEDINGS THE 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILIZATION (SWAT) 2021en_US
dc.subjectSikap guru, pengajaran berpusatkan murid, sekolah rendahen_US
dc.titleSikap Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Dalam Mata Pelajaran Al-Quran Di Sekolah Kebangsaan: Satu Tinjauanen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Sikap Guru Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Kalangan Guru Pendidikan Islam Dalam Mata Pelajaran Al-Quran Di Sekolah Kebangsaan.pdf
Size:
1.12 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections