Publication:
Pengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Arab

dc.contributor.authorAzlan Shaiful Baharumen_US
dc.contributor.authorMohamad Hazwan Abdul Rahmanen_US
dc.date.accessioned2024-05-27T14:34:29Z
dc.date.available2024-05-27T14:34:29Z
dc.date.issued2020
dc.date.submitted1/3/2021
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk mengkaji persepsi model kemahiran bertulis dalam kalangan pelajar Bahasa Arab Universiti Sains Islam Malaysia. Kajian ini juga penting untuk menilai keberkesanan strategi pelajar dalam kemahiran bertulis Bahasa Arab beteraskan kaedah analisis kesalahan bahasa. Bagi mengumpulkan data, kajian ini menggunakan kaedah lapangan analisa kuantitatif yang menggunakan instrumen borang soal selidik. Ia diedarkan kepada 20 orang guru bahasa Arab di universiti ini sebagai responden kajian. Antara hasil dapatan kajian ialah 70% responden amat bersetuju bahawa kesalahan Sorof (morfologikal) menyumbang kepada kelemahan pelajar dalam kemahiran bertulis. Lebih 60% responden amat bersetuju sebab berlakunya kesilapan ialah kurang membaca buku dan rujukan bahasa Arab, dan tidak mahir dengan kaedah Nahu dan Sorof.Sebanyak 45%-50% responden pula amat bersetuju bahawa penterjemahan langsung daripada bahasa ibunda ke bahasa Arab mungkin memberi kesan dalam memperbaiki kesalahan bahasa dalam penulisan pelajar. Akhir sekali, beberapa cadangan penambahbaikan dikemukakan untuk kemahiran bertulis ini di akhir kajian.. Kata kunci: Pengajaran Kemahiran Bertulis; Universiti Sains Islam Malaysia; Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa; Sintaksis Bahasa Araben_US
dc.identifier.citationShaiful Baharum, A., & Abdul Rahman, M. H. (2020). Pengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Arab. International Online Journal of Language, Communication, and Humanities, 3(1), 59-85. Retrieved from http://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insaniah/article/view/85en_US
dc.identifier.epage85
dc.identifier.issn2637-0360
dc.identifier.issue1
dc.identifier.other1840-4
dc.identifier.spage59
dc.identifier.urihttp://insaniah.umk.edu.my/journal/index.php/insaniah/article/view/85
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/3212
dc.identifier.volume3
dc.language.isootheren_US
dc.publisherINSANIAH, UMKen_US
dc.relation.ispartofInternational Online Journal of Language, Communication and Humanitiesen_US
dc.subjectPengajaran Kemahiran Bertulis;en_US
dc.subjectUniversiti Sains Islam Malaysia;en_US
dc.subjectAnalisis Pelbagai Kesalahan Bahasa;en_US
dc.subjectSintaksis Bahasa Araben_US
dc.titlePengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Araben_US
dc.title.alternative[Teaching of Wrting Skills based on Error Analysis In Arabic Language Syntax: A case of Universiti Sains Islam Malaysia Students]en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Arab.pdf
Size:
377.61 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
Pengajaran Kemahiran Bertulis Pelajar Universiti Sains Islam Malaysia Berteraskan Analisis Pelbagai Kesalahan Bahasa dalam Sintaksis Bahasa Arab