Publication:
Cabaran Pembelajaran Online Bagi Program Pengajian Islam Di Insitusi Pengajian Tinggi (IPT)

dc.contributor.authorKamal Azmi Abd.Rahmanen_US
dc.contributor.authorMustafa Kamal Amat Misraen_US
dc.contributor.authorNurhanisah Seninen_US
dc.contributor.authorMohd Manawi Mohd Akiben_US
dc.date.accessioned2024-05-28T05:48:13Z
dc.date.available2024-05-28T05:48:13Z
dc.date.issued2022
dc.date.submitted2022-4-27
dc.descriptionVolume: 6 No: 1 (page: 10-21)en_US
dc.description.abstractPerkembangan pesat teknologi multimedia telah menyaksikan kebergantungan yang tinggi masyarakat abad ke-21 kepada teknologi. Apatah lagi hidup dalam suasana kawalan pergerakan berikutan pandemik COVID-19, menyebabkan hampir semua urusan dilakukan secara online. Dalam bidang pendidikan tinggi, pengajian online telah diperkenalkan lebih awal lagi dan ianya menepati Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia Pendidikan Tinggi (PPPM PT) 2015-2025. Pengajian online terbukti mempunyai kelebihan terutamanya dari aspek fleksibiliti namun begitu, terdapat isu dari aspek kesediaan pelajar, pengajar dan prasarana. Manakala dalam bidang Pengajian Islam (terutamanya dalam pengajian al-Quran), kaedah tradisi yang perlu dipelihara adalah kaedah talaqqī mushāfahah yang menekankan hubungan guru dengan murid secara bersemuka. Justeru, penulisan ini menganalisis beberapa isu dan cabaran bagi perlaksanaan pengajian online bagi program Pengajian Islam di IPT. Kajian menggunakan kaedah analisis kandungan terhadap kajian lepas tentang isu dan masalah dalam pengajian online dan juga kajian berkenaan dengan kaedah talaqqī mushāfahah yang sering diguna pakai dalam Pengajian Islam khususnya dalam pembelajaran al-Quran. Hasil kajian mendapati, isu dan cabaran yang dalam pengajian online bagi program Pengajian Islam adalah hampir sama dengan pengajian lain iaitu kesediaan pelajar dan pensyarah, stigma bahawa pengajaran hanya dapat dilakukan secara bersemuka, kesediaan prasarana, kesan negatif daripada teknologi serta kepentingan kesinambungan talaqqī. Manakala cadangan penyelesaian yang boleh dipertimbangkan ialah menyediakan infrastruktur dan perkhidmatan yang baik untuk pelajar dan pensyarah, persediaan pensyarah dan institusi serta pembinaan model talaqqī yang baharu sesuai dengan kaedah pembelajaran online. Oleh itu, dapatan kajian ini memberikan maklumat awal untuk menjawab persoalan bagaimana aspek tradisi pengajian Islam seperti talaqqī dapat dipelihara dalam perkembangan pengajian online dan adakah kaedah talaqqī boleh disesuaikan dengan bentuk yang baru dan diinovasi sebagai e-talaqqi.en_US
dc.identifier.citationAbd. Rahman, K. A., Amat Misra, M. K., Senin, N., & Mohd Akib, M. M. (2022). [Online Learning Challenges for Islamic Studies Programs in Higher Education Institutions (IPT)] Cabaran Pembelajaran Online bagi Program Pengajian Islam di Insitusi Pengajian Tinggi (IPT). Malaysian Journal Of Islamic Studies (MJIS), 6(1), 10-21. https://doi.org/10.37231/mjis.2022.6.1.195en_US
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.37231/mjis.2022.6.1.195
dc.identifier.epage21
dc.identifier.issn2550-2042
dc.identifier.issue1
dc.identifier.spage10
dc.identifier.urihttps://journal.unisza.edu.my/mjis/index.php/mjis/article/view/195/94
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/6545
dc.identifier.volume6
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherPenerbit Universiti Sultan Zainal Abidinen_US
dc.relation.ispartofMalaysian Journal For Islamic Studiesen_US
dc.subjectCOVID-19, institusi pengajian tinggi, pembelajaran online, pengajian Islam, talaqqī.en_US
dc.titleCabaran Pembelajaran Online Bagi Program Pengajian Islam Di Insitusi Pengajian Tinggi (IPT)en_US
dc.title.alternativeOnline Learning Challenges For Islamic Studies Programs In Higher Education Institutions (IPT)en_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Cabaran Pembelajaran Online Bagi Program Pengajian Islam Di Institusi Pengajian Tinggi.pdf
Size:
235.22 KB
Format:
Adobe Portable Document Format