Publication:
Reka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia: Pendekatan Fuzzy Delphi

dc.contributor.authorZurina Mustaffaen_US
dc.contributor.authorZaharah Hussinen_US
dc.contributor.authorAbdul Muhsien Sulaimanen_US
dc.date.accessioned2024-05-30T01:44:36Z
dc.date.available2024-05-30T01:44:36Z
dc.date.issued2022
dc.descriptionVol. 7 No. 1 (2022): Jurnal Sains Insanien_US
dc.description.abstractKajian ini bertujuan untuk mendapatkan konsensus pakar terhadap keperluan elemen utama dan kedudukan (ranking) mengikut keutamaan bagi setiap item dalam reka bentuk pembangunan Model Pedagogi Terbeza berasaskan elemen kandungan pelajaran tilawah al-Quran di sekolah rendah. Di dalam kajian ini, pengkaji menggunakan kaedah kajian kuantitatif dengan menggunakan pendekatan Fuzzy Delphi Method. Pengkaji juga menggunakan khidmat 16 orang pakar dari pelbagai bidang iaitu bidang pedagogi dan pendidikan al-Quran. Borang soal selidik mengandungi 16 item yang melibatkan tiga konstruk utama iaitu (i) perancangan pengajaran, (ii) pengetahuan isi kandungan pelajaran dan (iii) amalan guru dalam mengubah suai kandungan pelajaran. Data dianalisis dengan menggunakan software Fudelo. Dapatan kajian menunjukkan kesemua item yang dicadangkan oleh pengkaji melepasi ketiga-tiga syarat Fuzzy Delphi Method (FDM) iaitu nilai threshold (d) kurang atau sama daripada 0.2, jumlah kesepakatan pakar melebihi atau sama dengan 75% dan nilai alpha cut iaitu nilai defuzzification melebihi atau sama dengan 0.5. Dapatan keseluruhan menunjukkan terdapat konsensus pakar bagi item-item yang dicadangkan dalam reka bentuk Model Pedagogi Terbeza berasaskan elemen kandungan pelajaran tilawah al-Quran sekolah rendah. Reka bentuk model ini diharap dapat membantu guru Pendidikan Islam dalam menguasai kandungan pelajaran tilawah al-Quran dengan lebih baik dan kompeten.en_US
dc.identifier.citationMustaffa, Z., & Hussin, Z. . (2022). Reka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia: Pendekatan Fuzzy Delphi: Design for the Development of Different Pedagogical Models Based on the Content Elements of Primary School Al-Quran Reciting Lessons in Malaysia: A Fuzzy Delphi Approach . Sains Insani, 7(1), 61-70. https://doi.org/10.33102/sainsinsani.vol7no1.380en_US
dc.identifier.doi10.33102/sainsinsani.vol7no1.380
dc.identifier.issn0127-7871
dc.identifier.issue1
dc.identifier.issue70
dc.identifier.spage61
dc.identifier.urihttps://sainsinsani.usim.edu.my/index.php/sainsinsani/article/view/380
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/15186
dc.identifier.volume7
dc.language.isootheren_US
dc.publisherUSIM Pressen_US
dc.relation.ispartofJurnal Sains Insanien_US
dc.subjectReka bentuk pembangunan, Pendekatan Fuzzy Delphi, Model Pedagogi Terbeza, Tilawah al-Quran, Developmental design, Delphi fuzzy approach, Differential Pedagogical Model, Quran recitationen_US
dc.titleReka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia: Pendekatan Fuzzy Delphien_US
dc.title.alternativeDesign for the Development of Different Pedagogical Models Based on the Content Elements of Primary School Al-Quran Reciting Lessons in Malaysia: A Fuzzy Delphi Approachen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Reka Bentuk Pembangunan Model Pedagogi Terbeza Berasaskan Elemen Kandungan Pelajaran Tilawah Al-Quran Sekolah Rendah di Malaysia Pendekatan Fuzzy Delphi.pdf
Size:
387.04 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: