Publication:
Sikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaan

cris.virtual.departmentUniversiti Sains Islam Malaysia
cris.virtual.orcid0000-0001-8924-1369
cris.virtualsource.department5d4c1676-1290-4abc-b908-23117ec32b6b
cris.virtualsource.orcid5d4c1676-1290-4abc-b908-23117ec32b6b
dc.contributor.authorNorma Jusofen_US
dc.contributor.authorWan Abdul Fattah Wan Ismail
dc.date.accessioned2024-05-28T03:28:21Z
dc.date.available2024-05-28T03:28:21Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2022-1-10
dc.descriptionJurnal IPDA (Volume 28, No. 1, 2021, Pages 276 to 295)en_US
dc.description.abstractInovasi pengajaran berpusatkan murid telah lama diperkenalkan untuk menggantikan sistem konvensional antaranya termasuklah pengajaran berpusatkan murid. Ianya merupakan satu kaedah pengajaran yang mendorong pelajar berfikir secara kritikal dan kemahiran menyelesaikan masalah. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru terhadap kaedah PBM dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini amat penting terutamanya kepada guru-guru Pendidikan Islam dalam memastikan setiap guru mempunyai sikap yang positif terhadap pendekatan yang dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan kajian tinjauan dan soal selidik. Teknik pensampelan yang digunakan ialah rawak mudah. Analisis Statistik deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menentukan sikap guru Pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan sikap guru pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan murid berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, kajian ini memberi implikasi terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam.en_US
dc.identifier.epage19
dc.identifier.issn2735-1149
dc.identifier.issue1 2021
dc.identifier.other368-93
dc.identifier.spage1
dc.identifier.urihttps://myjurnal.mohe.gov.my/public/article-view.php?id=170640
dc.identifier.urihttps://myjurnal.mohe.gov.my/filebank/published_article/115418/19_Article_19.pdf
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/4300
dc.identifier.volume28
dc.language.isoenen_US
dc.publisherJurnal IPDAen_US
dc.relation.ispartofJurnal IPDAen_US
dc.subjectSikap guru, pengajaran berpusatkan murid, sekolah rendahen_US
dc.titleSikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaanen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Islam Malaysia

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Sikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaan.pdf
Size:
340.29 KB
Format:
Adobe Portable Document Format