Publication:
Bilangan dan Penilaian Darjat Hadith dalam Silibus Pendidikan Islam: Kajian Terhadap Silibus Tahun Lima dan Enam Sekolah Kebangsaan

dc.contributor.authorAmran Abdul Halimen_US
dc.contributor.authorNidzamuddin bin Zakariaen_US
dc.contributor.authorWalid Mohd Saiden_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:29:31Z
dc.date.available2024-05-31T02:29:31Z
dc.date.issued2022
dc.descriptionE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 : “Memimpin Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli” /Editor: Noorfajri Ismail (Head) , Latifah Abdul Latiff , Zalika Adam, Syamila Mansor, Dzulkhairi Mohd Rani, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Azman Ab Rahman, Nur Aina Abdulah, Manal Jusoh, Syed Najihuddin Syed Hassan 1 December 2022 \ Venue: Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, USIM Organized by Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM), Faculty of Syariah and Law, USIM and the Institute of Fatwa and Halal (iFFAH)en_US
dc.description.abstractBerdasarkan Silibus Pendidikan Islam Sekolah Kebangsaan di Malaysia, didapati sejumlah hadith telah dimasukkan sebagai dalil terhadap sesuatu peristiwa, hukum dan sebagainya. Sebahagian daripada hadith tersebut, tidak dinyatakan sumber atau hukumnya dan sekaligus menimbulkan pertanyaan terhadap status hadith itu sama ada sahih atau sebaliknya. Oleh yang demikian, artikel ini bertujuan untuk mengenalpasti bilangan hadith serta penilaian darjatnya dalam silibus berkenaan, memandangkan masih ramai dari kalangan guru-gurunya yang tidak dapat mengenalpasti sumber hadith berkenaan dan statusnya. Metode analisis yang digunakan adalah melalui metode induktif dan deduktif terhadap data yang bersifat kajian perpusatakaan sehingga hadith-hadith yang dinyatakan dalam buku tersebut dinukilkan dan diberikan ulasan takhrijnya. Hasil kajian mendapati bahawa dalam Silibus (buku teks) Pendidikan Islam Tahun Lima terhadap lapan (8) hadith dengan teks berbahasa Arab dan dua (2) hadith dalam Silibus Tahun Enam. Keseluruhan hadith bertaraf sahih atau hasan kecuali satu hadith yang dihukumkan sebagai hadith pals. Diharapkan hasil dari penulisan artikel ini dapat membantu dan meyakinkan guru-guru yang mengajar mata pelajaran Pendidikan Islam untuk menjelaskan hadith-hadith tersebut kepada murid-murid mereka serta menambahkan pengetahuan mereka dalam bidang hadith.en_US
dc.identifier.epage303
dc.identifier.isbn9789670001814
dc.identifier.spage291
dc.identifier.urihttps://pkausim.usim.edu.my/sais-2022/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18634
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022en_US
dc.subjectSekolah Kebangsaan, Silibus, sanad, Pendidikan Islam, info teks.en_US
dc.titleBilangan dan Penilaian Darjat Hadith dalam Silibus Pendidikan Islam: Kajian Terhadap Silibus Tahun Lima dan Enam Sekolah Kebangsaanen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Bilangan dan Penilaian Darjat Hadith dalam Silibus Pendidikan Islam Kajian Terhadap Silibus Tahun Lima dan Enam Sekolah Kebangsaan.pdf
Size:
551.63 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections