Publication:
Analisis Penggunaan Ict dalam Pengajaran Tahfiz : Guru dan Murid di Mrsm Ulul Albab

dc.contributor.authorMardhiah Yahayaen_US
dc.contributor.authorZainora Dauden_US
dc.contributor.authorRohana Zakariaen_US
dc.contributor.authorHayati Husinen_US
dc.date.accessioned2024-05-31T02:29:30Z
dc.date.available2024-05-31T02:29:30Z
dc.date.issued2022
dc.descriptionE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022 : “Memimpin Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli” /Editor: Noorfajri Ismail (Head) , Latifah Abdul Latiff , Zalika Adam, Syamila Mansor, Dzulkhairi Mohd Rani, Ahmad Fadly Nurullah Rasedee, Azman Ab Rahman, Nur Aina Abdulah, Manal Jusoh, Syed Najihuddin Syed Hassan 1 December 2022 \ Venue: Fakulti Perubatan dan Sains Kesihatan, USIM Organized by Persatuan Kakitangan Akademik Universiti Sains Islam Malaysia (PKAUSIM), Faculty of Syariah and Law, USIM and the Institute of Fatwa and Halal (iFFAH)en_US
dc.description.abstractArtikel ini membincangkan tentang penggunaan ICT dalam pengajaran tahfiz al-Quran. Pendiidkan tahfiz bukan lagi Pendidikan yang asing di Malaysia malah ia telah diterima sejak 10 tahun sebelum ini. perkembangan Pendidikan yang seiring dengan kemajuan dan kepesatan teknologi turut menjadikan penddidikan tahfiz melangkah seiring bersama. Justeru, objektif kajian ini adalah meneroka tahap persetujuan guru dan murid terhadap penggunaan ICT dalam pengajaran tahfiz al- Quran. Kajian yang menggunakan reka bentuk kualitatif ini melibatkan guru dan murid dari empat zon iaitu zon utara, zon barat zon timur dan zon selatan semenanjung Malaysia. Temu bual separa struktur telah digunakan sepanjang proses pengumpulan data. Data yang diperoleh telah dianalisis menggunakan perisian ATLAS.ti 8. Tema-tema telah dibentuk berdasarkan data-data yang telah dikumpulkan. Dapatan menunjukkan guru dan murid amat bersetuju terhadap penggunaan ICT dalam pengajaran tahfiz seiring dengan keperluan Pendidikan Abad ke 21 (PAK 21). Selain itu,turutmenyokong kepada keinginan murid yang mengikut peredaran zaman. Ini selari dengan tuntutan Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) iaitu melahirkan huffaz yang bukan sahaja menghafaz dengan lancar malah memiliki perkembangan potensi jasmani dan rohani secara menyeluruh.en_US
dc.identifier.epage290
dc.identifier.isbn9789670001814
dc.identifier.spage285
dc.identifier.urihttps://pkausim.usim.edu.my/sais-2022/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18633
dc.language.isootheren_US
dc.publisherPenerbit USIMen_US
dc.relation.conferenceE-Proceeding SAIS 2022 Seminar Antarabangsa Islam dan Sains 2022en_US
dc.subjectpengajaran, tahfiz, i-QTmar, ICT, MRSM Ulul Albaben_US
dc.titleAnalisis Penggunaan Ict dalam Pengajaran Tahfiz : Guru dan Murid di Mrsm Ulul Albaben_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Analisis Penggunaan Ict dalam Pengajaran Tahfiz Guru dan Murid di Mrsm Ulul Albab.pdf
Size:
260.51 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections