Publication:
Kepentingan Pengajaran Subjek Syariah Dan Pengajian Islam Menggunakan Bahasa Arab: Kajian Persepsi Pelajar Syariah Dan Undang-Undang, USIM

cris.virtual.departmentUniversiti Sains Islam Malaysia
cris.virtual.departmentUniversiti Sains Islam Malaysia
cris.virtual.orcid0000-0001-6100-2809
cris.virtual.orcid0000-0002-6405-3246
cris.virtualsource.department00c91c40-3e6e-4ae9-9e99-785a2dd0bdb6
cris.virtualsource.department09b33fa0-b805-4148-b1cd-2ceb18b5ce8c
cris.virtualsource.orcid00c91c40-3e6e-4ae9-9e99-785a2dd0bdb6
cris.virtualsource.orcid09b33fa0-b805-4148-b1cd-2ceb18b5ce8c
dc.contributor.authorMualimin Mochammad Sahid
dc.contributor.authorBaidar Mohammed Mohammed Hasanen_US
dc.contributor.authorMohammad Najib Jaffar
dc.date.accessioned2024-05-30T03:59:09Z
dc.date.available2024-05-30T03:59:09Z
dc.date.issued2020-11-18
dc.descriptionE-PROCEEDING 3rd INTERNATIONAL CONFERENCE OF THE POSTGRADUATE STUDENTS AND ACADEMICS IN SYARIAH AND LAW 2020 (3rd INPAC 2020) "Syariah and Law Approach in Solving Contemporary Issues" Organized by: Faculty of Syariah and Law Date: 18 November 2020en_US
dc.description.abstractObjektif kajian: Kajian ini bertujuan mengenalpasti kepentingan dan kebolehlaksanaan pengajaran dan pembelajaran subjek-subjek Syariah dan pengajian Islam dalam bahasa Arab di Universiti Sains Islam Malaysia. Metodologi kajian: Kajian ini menggunakan kaidah kajian kuantitatif yang melibatkan seramai 239 pelajar tahun 1 sehingga tahun 5 daripada Fakulti Syariah dan Undang-Undang, Universiti Sains Islam Malaysia. Satu (1) set soal selidik yang mengandungi enam (6) soalan bagi mengetahui pandangan mereka berkaitan keperluan dan kebolehlaksanaan pengajaran dan pembelajaran subjek Syariah dan pengajian Islam menggunakan medium bahasa Arab. Responden dipilih menggunakan teknik persampelan rawak dan data dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif. Hasil kajian: Kajian ini mendapati bahawa 69.5% responden berpandangan pengajaran subjek-subjek Syariah dan Pengajian Islam di USIM adalah perlu. Bahkan hampir keseluruhan responden, iaitu sebanyak 92.5% bersetuju sebagai universiti peneraju integrasi ilmu Naqli dan Aqli, USIM perlu memartabatkan Bahasa Arab disamping Bahasa Melayu dan Inggeris sebagai bahasa Pengajaran dan Pembelajaran (PnP). Walaubagaimanapun, terdapat cabaran dalam penggunaan bahasa Arab sebagai medium PnP yang dihadapi oleh kebanyakan pelajar. Justeru, 63.2% responden mengakui bahwa mereka mengalami kesusahan dalam memahami subjek-subjek Syariah dan Pengajian Islam jika disampaikan dalam Bahasa Arab. Adapun punca kesukaran yang dialami pelajar dalam memahami subjek yang diajar dalam Bahasa Arab adalah disebabkan oleh sikap pelajar yang lebih suka dan merasa selesa jika PnP dijalankan dalam bahasa selain Bahasa Arab, sama ada bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris. Majoriti pelajar, iaitu seramai 59.4% responden menyatakan dan bersetuju dengan perkara ini. Aplikasi kajian: Hasil kajian ini dapat digunapakai sebagai rujukan penggubal polisi dan jawatankuasa pengurusan tertinggi universiti bagi memastikan bahawa penggunaan medium Bahasa Arab dalam PnP subjek-subjek Syariah dan Pengajian Islam masih relevan dan perlu diteruskan. Ini adalah bagi meneruskan dan memantapkan lagi agenda integrasi ilmu Naqli dan Aqli di Universiti Sains Islam Malaysia. Bahasa Arab sebagai medium sumber-sumber rujukan ilmu Naqli wajar diberi tumpuan yang lebih besar bagi membolehkan pelajar-pelajar memiliki dasar keilmuan yang kuat dalam memahami dan mengaplikasi kedua-dua disiplin ilmu ini. Kebaharuan/Keaslian kajian: Kajian ini mendedahkan punca sebenar masalah dan cabaran yang dihadapi oleh pelajar dan guru (pensyarah). Terdapat pelbagai isu seperti lemahnya prestasi pelajar dan rendahnya minat mereka dalam subjek Syariah dan Pengajian Islam tanpa dikenalpasti puncanya. Justeru, kajian ini menunjukkan fakta dan punca sebenar. Pelajar mempunyai latarbelakang yang cukup untuk memahami subjek-subjek yang diajar, dan mereka meyakini pentingnya PnP dalam Bahasa Arab, namun sikap pelajar perlu diubah serta guru perlu memperbaiki cara mengajar dan penyampaikan maklumat agar dapat menarik minat mereka.en_US
dc.identifier.epage182
dc.identifier.spage171
dc.identifier.urihttp://inpac-fsu.usim.edu.my/
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/16639
dc.language.isoen_USen_US
dc.publisherPenerbit USIM, Universiti Sains Islam Malaysiaen_US
dc.relation.conferenceE-Proceeding 3rd International Conference Of The Postgraduate Students And Academics In Syariah And Law 2020 (3rd INPAC 2020)en_US
dc.subjectPengajaran, Pengajian Islam, Bahasa Arab, Pelajar, Syariah, Undang-Undangen_US
dc.titleKepentingan Pengajaran Subjek Syariah Dan Pengajian Islam Menggunakan Bahasa Arab: Kajian Persepsi Pelajar Syariah Dan Undang-Undang, USIMen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Islam Malaysia
oairecerif.author.affiliation#PLACEHOLDER_PARENT_METADATA_VALUE#
oairecerif.author.affiliationUniversiti Sains Islam Malaysia

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Kepentingan Pengajaran Subjek Syariah Dan Pengajian Islam Menggunakan Bahasa Arab_ Kajian Persepsi Pelajar Syariah Dan Undang-Undang, USIM.pdf
Size:
426 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description:

Collections