Publication:
Penilaian Kurikulum Agama Islam Sekolah Rendah Agama: Analisis Awal

dc.contributor.authorMohd Aderi Bin Che Nohen_US
dc.date.accessioned2024-05-27T14:34:42Z
dc.date.available2024-05-27T14:34:42Z
dc.date.issued2021
dc.date.submitted2021-12-23
dc.description.abstractPendidikan agama peringkat rendah yang berterusan merupakan satu keperluan dalam menyediakan muslim yang soleh. Apatah lagi didikan agama kepada kanak-kanak. Justeru artikel ini merupakan hasil kajian tinjauan yang bersandarkan kepada objektif mengenalpasti amalan pengajaran guru di Sekolah Rendah Agama di Wilayah Persekutuan. Seramai 802 orang sampel dalam kalangan guru Pendidikan Islam yang dipilih secara rawak mudah. Hasil kajian menunjukkan bahawa tahap penggunaan sumber pengajaran adalah sederhana rendah iaitu 3.61 dan tahap kesesuaian sukatan Agama adalah sederhana rendah iaitu 3.60. Justeru itu, para guru agama harus bersama-sama mencari inisiatif baharu dalam meningkatkan pendidikan agama peringkat rendah agar murid dapat memahami dan mendalami agama sebagai persediaan sebagai khalifah yang taat selain mempraktikkan ilmu moden dalam menghadapi kehidupan yang serba mencabar kini.en_US
dc.identifier.epage27
dc.identifier.issn2289-7356
dc.identifier.other2520-3
dc.identifier.spage16
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/3254
dc.identifier.volume1
dc.language.isoenen_US
dc.publisherPoliteknik Nilaien_US
dc.relation.ispartofJurnal Teknikal dan Sains Sosialen_US
dc.subjectPengajaran, Agama Islam, Peringkat Rendah, Sukatan Pembelajaran, Guruen_US
dc.titlePenilaian Kurikulum Agama Islam Sekolah Rendah Agama: Analisis Awalen_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
238. Penilaian Kurikulum Agama Islam Sekolah Rendah Agama-Analisis Awal.pdf
Size:
385.38 KB
Format:
Adobe Portable Document Format