Publication:
Kemahiran Bacaan Al-Quran Secara Bertajwid Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Harian : Satu Tinjauan Awal

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Penerapan bacaan al-Quran terhadap kanak-kanak telah diterapkan oleh ibubapa seawal usia empat tahun. Usaha ini diteruskan di peringkat sekolah rendah bermula usia 7 tahun sehingga 12 tahun dengan silibus j-QAF di sekolah rendah kebangsaan harian dan juga tambahan kelas KAFA di sekolah rendah agama rakyat. Namun begitu, keberkesanan silibus tajwid terhadap keupayaan bacaan al-Quran pelajar masih di tahap tidak memuaskan. Guru yang tidak berkemahiran dan kaedah pengajaran serta pembelajaran yang kurang berkesan merupakan antara faktor penyumbang kepada kelemahan penguasaan bacaan al-Quran. Kajian ini bertujuan meninjau tahap kemahiran bacaan al-Quran di kalangan pelajar sekolah menengah harian. Kajian ini merupakan kajian kualitatif dengan menggunakan kaedah pengumpulan dokumentasi daripada kajian-kajian lalu yang menyentuh berkaitan kemahiran bacaan al-Quran. Hasil kajian mendapati masih ramai pelajar Sekolah Menengah harian yang tidak menguasai bacaan al-Quran secara bertajwid walaupun telah mempelajari al-Quran selama tujuh tahun. Kesimpulannya, silibus dan metod penyampaian ilmu tajwid perlu dikaji semula dengan metod pembelajaran serentak bagi menguasai hukum tajwid dan kelancaran bacaan al-Quran dengan kaedah talaqqi dan musyafahah menggunakan alat bantuan mengajar modul latihan kendiri tajwid baharu.

Description

PAPER PROCEEDINGS THE 7TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILIZATION (SWAT) 2021 “ISLAMIC AND NON-REVEALED KNOWLEDGE IN FACING THE GLOBAL CHALLENGES” 6th – 7th October 2021 / 29 – 30 Safar 1443H Faculty of Quranic and Sunnah Studies Universiti Sains Islam Malaysia

Keywords

Tajwid, Al-Quran, Sekolah.

Citation

Collections