Publication:
Penggunaan Laman Web Dalam Pembelajaran Braille Bagi Pelajar Celik Penglihatan

Loading...
Thumbnail Image

Date

2019-10-08

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Penerbit USIM, Universiti Sains Islam Malaysia

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Kaedah pembelajaran berasaskan laman web adalah kombinasi antara elemen Pendidikan dan teknologi elektronik yang dikenali sebagai e-pembelajaran, m-pembelajaran atau mobile learning. Penggunaan laman web dalam proses pembelajaran dan pengajaran kini semakin meluas dan mendapat sambutan dalam kalangan pendidik mahupun pelajar. Ini selaras dengan Revolusi Industri 4.0 yang melibatkan Internet of Things (IoT) hampir setiap aspek kehidupan seharian menjurus kepada penggunaan teknologi maklumat (IT). Revolusi ini turut melibatkan bidang pembelajaran Braille dalam kalangan pelajar celik penglihatan. Objektif utama kajian ini adalah untuk mengenal pasti laman web pembelajaran Braille di Malaysia. Selain itu, kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti reka bentuk pembangunan laman web pembelajaran Braille di Malaysia. Seterusnya, untuk mengenal pasti penggunaan dan fungsi laman web tersebut. Analisis dokumen digunakan dalam kajian ini untuk mengumpul data. Hasil kajian mendapati terdapat dua lam web pembelajaran Braille di Malaysia antaranya ialah eKodBrailleBM dan eBrailleHjjaiyyah.

Description

THE 6TH INTERNATIONAL CONFERENCE ON QURAN AS FOUNDATION OF CIVILIZATION (SWAT) 2019 “AL QURAN RAHMATAN LIL A’LAMIN: VISION AND CHALLENGES” 8th – 9th October 2019 / 9 – 10 Safar 1441H Hosted By : Faculty Of Quranic And Sunnah Studies, Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)

Keywords

Laman Web, Pengajaran dan Pembelajaran, Braille, Braille Hijaiyyah

Citation

Collections