Publication:
Pengajaran Al-Quran Braille: Isu Dan Cabaran Semasa

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Abstract

Program Pendidikan Khas masa kini menawarkan peluang pendidikan agama kepada Murid Berkeperluan Khas (MBK) Masalah Penglihatan, Pendengaran, dan Pembelajaran khususnya pengajian al-Quran. Dalam konteks MBK Masalah Penglihatan, kewujudan al-Quran Braille memberi peluang dan ruang kepada anak istimewa ini membudayakan al-Quran dalam kehidupan harian. Objektif utama kajian ini adalah untuk menjelaskan senario perkembangan pengajaran al-Quran Braille di Malaysia. Selain itu, ia bertujuan untuk mengenal pasti isu dan cabaran Guru Pendidikan Islam (GPI) dalam pengajaran al-Quran Braille. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah kualitatif dengan menjadikan protokol pemerhatian dan temu bual untuk mendapatkan data. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan beberapa isu dan cabaran GPI dalam pengajaran al-Quran Braille yang memerlukan sokongan dan tindakan semua pihak bagi menjayakan konsep indahnya hidup beragama dalam kalangan MBK Masalah Penglihatan.

Description

International Journal on Quranic Research (IJQR) Vol.3, No. 4, June 2013, Pp. 79-94

Keywords

al-Quran Braille,, Guru Pendidikan Islam,, Murid Berkeperluan Khas

Citation