Please use this identifier to cite or link to this item:
https://oarep.usim.edu.my/jspui/handle/123456789/5319
Title: | Peranan Dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran Dalam Abad Ke 21 | Authors: | Hj Nor, S. M. Rashed, Z. N. |
Keywords: | Kemenjadian murid;Guru Pendidikan Khas;Murid-murid masalah pendengaran | Issue Date: | 2018 | Publisher: | Universiti Sains Islam Malaysia | Source: | Hj Nor, S. M., & Rashed, Z. N. (2018). Peranan dan Cabaran Guru-Guru Pendidikan Khas Membentuk Kemenjadian Murid-Murid Masalah Pendengaran dalam Abad ke 21. Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs, 2(1), 1-8. https://doi.org/10.33102/jqss.vol2no1.10 | Journal: | Journal of Quran Sunnah Education & Special Needs | Abstract: | Artikel ini merupakan kertas konsep yang akan membincangkan mengenai peranan dan cabaran guru-guru Pendidikan Khas dalam membentuk kemenjadian murid-murid masalah pendengaran. Ia selaras dengan kehendak Tranformasi Nasional 2050 (TN50) yang memberi fokus untuk melahirkan kemenjadian murid sebagai salah satu aspirasi untuk memacu negara di masa akan datang. Dalam membentuk kemenjadian murid, pencapaian akademik yang cemerlang bukanlah merupakan fokus utama tetapi murid perlu dididik secara holistik untuk melahirkan warga negara Malaysia yang bertanggungjawab, berpengetahuan, berakhlak dan mampu mencapai kesejahteraan diri. Dalam aspek ini murid-murid masalah pendengaran memerlukan pendidikan yang sesuai mengikut tahap kemampuan mereka. Justeru guru-guru Pendidikan Khas perlu mempersiapkan diri dengan pelbagai pengetahuan, kepakaran dan kemahiran untuk mencapai aspirasi negara. Selain itu, kerjasama, kolaborasi dan sokongan daripada ibu bapa, pentadbir sekolah, pakar perubatan dan masyarakat amat diperlukan. |
URI: | https://jqss.usim.edu.my/index.php/jqss/article/view/10 | DOI: | 10.33102/jqss.vol2no1.10 |
Appears in Collections: | Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs (JQSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Peranan dan cabaran guru guru pendidikan khas membentuk kemenjadian murid murid masalah pendengaran dalam abad ke 21.pdf | 331.65 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
3
checked on Apr 25, 2024
Download(s)
120
checked on Apr 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.