Browsing by Author "Anisah Razali"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Braille Al-quran: Sejarah Dan Kaedah(PIMM Expert Sdn. Bhd., 2022) ;Anisah Razali ;Noornajihan JaafarMohd Nur Adzam RasdiBraille merupakan satu sistem literasi membaca atau menulis yang berasaskan deria sentuhan yang telah digunakan oleh Orang Kurang Upaya (OKU) Penglihatan dalam mereka membaca bahan bacaan bercetak termasuklah al-Quran. Al-Quran adalah kalam Allah yang diturunkan kepada manusia tidak mengira tipikal mahupun OKU sebagai panduan dalam kehidupan harian. Bagi OKU Penglihatan mereka menggunakan Mashaf al-Quran Braille untuk membaca. Setiap negara mempunyai sejarah kemunculan al-Quran Braille dan kaedah penulisan juga berbeza-beza mengikut negara berkenaan. Oleh itu, artikel ini mengupas sebuah buku yang bertajuk Braille AlQuran: Sejarah dan Kaedah. Buku ini membahaskan sejarah perkembangan al-Quran Braille dalam kalangan masyarakat Islam dan Barat serta kemunculan al-Quran Braille pertama di Malaysia. Ia turut membahaskan secara terperinci kaedah penulisan yang digunakan. Diharapkan kupasan ini dapat membantu memberi pendedahan dan gambaran yang jelas mengenai al-Quran Braille. Disamping, memberi kefahaman kepada golongan masyarakat terhadap al-Quran Braille yang digunakan oleh golongan OKU Penglihatan adalah berbeza dengan mashaf al-Quran yang biasa digunakan. Malah turut membuka mata kepada masyarakat mengenai bagaimana Islam sangat menyantuni dan mengambil berat komuniti OKU dalam mendekati dan memahami isi al-Quran. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Pengalaman Pusat Penyelidikan Ibnu Ummi Maktum (Ummi) USIM(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-10-06) ;Mohd Nur Adzam Rasdi ;Noornajihan Jaafar ;Norakyairee Mohd Raus ;Mahyuddin Hashim ;Nur Amalina Azhar ;Muhammad Shahril Azrie Zainudin ;Zakaria Yahya ;Sharipah Zainah Abdul RahmanAnisah RazaliTerdapat beberapa pendekatan yang popular dalam pendidikan tilawah al-Quran, antaranya adalah yang dimulai dengan penerapan kemahiran literasi. Pendekatan yang sama juga diaplikasikan dalam pengajaran asas tilawah al-Quran kepada komuniti OKU Penglihatan yang menggunakan medium tulisan Braille. Uniknya, di dalam mashaf al-Quran versi Braille, susunan penulisannya tidak sama seperti teks al-Quran tipikal, sebaliknya setiap huruf dan penandaan ditranskripsi ke dalam bentuk kod Braille dan disusun bersesuaian dengan keunikan cara OKU Penglihatan membacanya. Dari aspek pengajarannya pula, ia memerlukan kaedah serta teknik pengajaran yang berbeza daripada yang biasa dilaksanakan ke atas golongan tipikal. Fokus penulisan ini adalah untuk mengenengahkan dokumentasi ringkas ke atas beberapa kaedah dan modul pengajaran tilawah al-Quran bagi OKU Penglihatan di samping pengalaman dan usaha Pusat Penyelidikan Ibnu Ummi Maktum (UMMI) dalam mengkaji keunikan yang terdapat dalam proses pengajaran asas tilawah al-Quran Braille pada modul-modul yang sedia ada ini. Dengan berasaskan metodologi kualitatif, dokumen-dokumen yang berkaitan dikumpul dan dianalisis secara deskriptif kemudian dibentangkan sebagai dapatan. Hasil daripada pemerhatian ke atas dokumen-dokumen ini, didapati bahawa terdapat keunikan yang perlu diterapkan pada kaedah yang digunakan bagi meraikan sensitiviti dan cara pembelajaran OKU Penglihatan membaca al-Quran, terutamanya pada sudut penerangan dan susunan bahan. Melalui maklumat yang diperolehi dari kajian ini, asas kaedah pembelajaran tilawah bagi OKU Penglihatan dapat dikenal pasti, seterusnya membawa kepada usaha pembangunan modul yang lebih komprehensif sebagai sumbangan yang terkini dalam bidang tilawah al-Quran khususnya bagi OKU Penglihatan. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pengenalan Dan Sejarah Penulisan Quran Tawafuq(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-10-06) ;Noornajihan Jaafar ;Celal Akar ;Shah Rizul Izyan ZulkiplyAnisah RazaliAl-Quran merupakan mukjizat Nabi SAW yang masih kekal sehingga ke hari ini. Kemukjizatan al-Quran dapat diyakini melalui pelbagai aspek termasuklah dari aspek pemberitahuan akan berita yang lepas dan berita yang akan datang, gaya bahasa, penggunaan lafaz dan kedudukan lafaz-lafaz jalalahdalam kedudukan yang sejajar dan lain-alin lagi. Penulisan ini secara umum akan membincangan konsep tawafuq, mukjizat al-Quran, pengenalan kepada Quran Tawafuq, sejarah penulisan, biografi penulis dan beberapa contoh yang terdapat dalam Quran Tawafuq. Manakala fokus perbincangan ialah kepada penemuaan kesejajaran kedudukan lafaz jalalahdalam beberapa tempat pada Quran Tawafuq yang merupakan hasil tulisan tangan oleh Ahmad Husrev Efendi. Sebanyak 2,806 lafaz Allah di dalam al-Quran, kesemuanya datang sama ada pada kedudukan yang selari dari atas ke bawah dalam satu muka surat, ataupun dalam kedudukan bersetentang dengan lafaz Allah di muka surat selepasnya, ataupun pada kedudukan bertindih dengan yang berada di muka surat belakangnya. Lafaz-lafaz Allah ini bersejajar antara satu sama lain dalam satu bentuk yang menakjubkan, yakni dengan sebutan yang khusus ia berada dalam posisi tawafuq. Atas penemuan inilah, al-Quran tersebut diberikan nama Quran Tawafuq. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Penilaian Modul Pengajaran Mashaf Al-Quran Braille Malaysia(Universiti Sains Islam Malaysia, 2024-04)Anisah RazaliThis thesis aims to evaluate the Teaching Module for the Malaysian Braille Quran (MPQBM) based on the views of the Quranic teachers in teaching the Malaysian Braille Quran. There are various modules for teaching al-Quran which are available in the market, however, not many of them have been specifically developed for person with disability (PWD) with visual impairment to learning al-Quran using Mashaf Al-Quran Braille Malaysia (MQBM) that was developed. Considering that MPQBM was just published in 2022 and is among the earliest modules that explain MQBM writing, no study on the quality assessment of the module has been conducted. Therefore, this study targets three objectives: (1) to study the background of MPQBM development, (2) to assess the quality of MPQBM, and (3) to analyse the acceptance of Quranic teachers in Malaysia towards MPQBM. This study uses a qualitative approach by document analysis method and conducting interviews with experts who are developing MPQBM and Quranic Braille teachers in Malaysia. The interview sessions were conducted with two representative panels who developed the module to fulfil the first objectives of this study, and six Quranic Braille teachers to achieve the second and third objectives of this study. The findings of this study indicate that MPQBM has been accepted by the study participants, including both sighted and visually impaired Braille Quranic teachers, and it has achieved a good level of quality as an educational module. All study participants also agreed that MPQBM is suitable as a teaching aid for a deeper understanding of Braille Quran. The study results also indicate that this module meets the users’ needs especially in terms of usability. Based on the findings of the study, several shortcomings in MPQBM have been identified and subsequently discussed for improvement purposes. It has the potential to assist educational institutions, Quran teachers, and researchers in delivering the best in the Teaching and Learning process, especially in the field of Braille Quran. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Teacher’s Characteristic In Inclusive Education: A Systematic Literature Review(Universal Publishers - Boca Raton, Florida, USA, 2024) ;Nurul Asiah Fasehah Muhamad ;Nur Syuhaidah Alimar ShidiAnisah RazaliPurpose: Education plays a pivotal role in enhancing an individual's intellectual capacity and overall well-being. For students with special educational needs (SEN), inclusive education programs (IEP) represent a concerted effort to facilitate their integration into diverse environments. Despite these endeavors, several qualified SEN students remain excluded from participating in IEPs. This issue has garnered significant attention from researchers, prompting numerous investigations into its implications. However, comprehensive research exploring the characteristics of IEP teachers and their systematic literature review is relatively scarce. To address this gap, this article presents a methodical examination of past studies concerning the traits of inclusive education teachers. Methodology: The process adheres rigorously to the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Review and Meta-Analysis) guidelines. Web of Science and Scopus, the two primary databases, were exhaustively utilized to source relevant articles and scholarly references. Findings: The conducted thematic analysis unveils four principal themes: knowledge, attitude, skills, and resources. Research limitations: The SLR was conducted by only retrieving the scholarly writing form Web of Sciences and Scopus databases and may not represents all literatures in the subject matter. Practical implications: The findings bear significant implications for models and theories pertaining to inclusive educator attributes, enhancing the effectiveness of the nation's inclusive education program. Value: The findings are expected to assist relevant parties in developing policies for inclusive education programs that align with the capabilities and needs of inclusive teachers and can improve teacher strategies in the classroom. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Tinjauan Buku Fiqh Jenayah Orang Kelainan Upaya(USIM Press, 2022) ;Anisah RazaliNoornajihan Ja'afarIslam is universal, Rabbani and perfect came to fill all areas of human life with its laws and teachings. All matters in the affairs of religion and the world are clearly explained either in a general or a detailed method. Islamic laws are higher than any rules and laws of human creation include criminal law. Islam views crime as an offence that should be punished because it violates the rights of God and human rights. Islam values the glory of religion, life, intellect, property and dignity. Criminal offences in Islam need to examine properly. However, criminal offences are not specifically done by typical offenders but also against disabled offenders. Criminal jurisprudence prescribes appropriate punishment for offenders so that justice can be upheld without compromise. Although there is a lot of discussion in civil law regarding the criminal offenses of the disabled, it is given less attention in the discussion of Islamic law. Therefore, this article will analyse a book entitled Fiqh Jinayah of People with Disabilities. This book discusses the issue of crimes committed by the disabled person according to the Islamic perspective based on the actual situation in Malaysia followed by the history of the disabled in Islam. Hence, this book had discussed in detail the forms of criminal punishment and Islamic law against the disabled. This study aims to change the perspectives of some communities about this community. Therefore, it also can open the eyes of the community to how Islam is very kind and caring for the disabled community. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Tinjauan Buku Modul Pengajaran Mashaf Al-quran Braille Malaysia(PIMM EXPERT, 2023) ;Rahmah Hayati Musa ;Noornajihan Jaafar ;Mohd Nur Adzam RasdiAnisah RazaliSebahagian negara-negara Islam khususnya mempunyai al-Quran versi Braille yang tersendiri. Pada 26 April 2022, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah pun menerbitkan sebuah Mashaf Al-Quran Braille Malaysia (MQBM) dan telah dirasmikan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), YB Senator Datuk Idris Ahmad. Penulisan MQBM ini telah ditambah baik dengan menggunakan kaedah penulisan Rasm Uthmani berpandukan Mashaf Madinah Mujamma’ Malik Fahd, Arab Saudi. Maka, sebuah modul pengajaran berkenaan MQBM yang bertajuk Modul Pengajaran Mashaf Al-Quran Braille Malaysia (MPQBM) telah dibangunkan. Dalam masa yang sama masih belum ada modul yang membahaskan berkenaan MQBM ini. Justeru, kertas kerja ini adalah bertujuan untuk mendedahkan perkara-perkara yang dibincangkan dalam modul ini. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan mengaplikasikan kaedah analisis dokumen. Modul ini membahaskan secara terperinci sistem penulisan MQBM yang terkini dari sudut Rasm dan Dabt berasaskan pendekatan Rasm Uthmani. Ia juga turut membahaskan mengenai kaedah umum bagi penggunaan modul Al-Quran Braille. Kupasan modul ini diharap dapat memberikan penjelasan yang optimum berkaitan penggunaan MPQBM. Di samping itu, ia dapat membantu memberi pendedahan kepada para penyelidik dan juga guru al-Quran dalam bidang Al-Quran Braille dengan adanya modul yang membahaskan berkenaan MQBM yang baharu ini.