Browsing by Author "Mohd Raus, N."
Now showing 1 - 5 of 5
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Asas Kriteria Guru Dalam Pengajaran al-Quran Braille(Universiti Sains Islam Malaysia, 2012) ;Mohd Raus, N. ;Tamuri, A. H.Mohamed Yusoff, A. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Development Of Physical Activity Pyramid In Braille For Visually Impaired Adults(Universiti Sains Islam Malaysia, 2018) ;Lian, H. S. ;Safii, N. S.Mohd Raus, N.Individu yang mengalami kecacatan penglihatan biasanya tidak aktif secara fizikal dan sosial. 39% remaja cacat penglihatan (VI) dancacat fizikal dikelaskan sebagai tidak aktif.Tujuan kajian dijalankan untuk membangunkan alat pendidikan bagi mendidik dan menggalakkan populasi cacat penglihatan (VI) menjadi lebih aktif secara fizikal dan dengan itu dapat mencegahmasalah kesihatan, menambahbaik kesejahteraan hidup, meningkatkan kemahiran sosial dan membantu mereka membina keyakinan diri. Sesi wawancara dengan empat orang dewasa VI dan dua pakar dalam bidang ini telah dijalankan dan hasilyang dikumpul digunakan untuk memodifikasikanpiramid aktiviti fizikal Malaysia. Piramid aktiviti fizikal yang diubah suai untuk populasi VI kemudiannya dicetak dalam bentuk Braille. Ia juga telah diuji oleh sekumpulan kecil orang dewasa VI(n=10). Semua peserta memahami rajah dan garis panduan yang dibawa oleh piramid aktiviti fizikal Braille dan ia diterima dengan baik oleh mereka.Akhirnya, piramid aktiviti fizikal dalam bentuk Braille untuk dewasa VI telah dibangunkan.Ia boleh berfungsi sebagai alat pendidikan untuk populasi VI kerana ia telah disesuaikan dengan kemampuan dan gaya hidup harian mereka. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Iqra Braille Sebagai Modul Asas Pengajaran Dan Pembelajaran Tilawah Al-Quran Braille: Isu Ketidakseragaman Antara Dua Teks(Universiti Sains Islam Malaysia, 2017-06) ;Rasdi, M. N. A. ;Ahmad Razuan, S. R. ;Mohd Raus, N.Jaafar N.Penghasilan Iqra versi Braille telah banyakmembantu golongan OKU penglihatan untuk mempelajarial-Quran. Ia juga telah dijadikan sebagai bahan pengajaran utama dalam sukatan kurikulumPendidikan Islamdi sekolah-sekolah aliran perdana masa kini.Walaubagaimanapun, hasilkajian awal penyelidik didapati wujudnyabeberapa isu yang timbul apabila modul Iqra Braille ini dijadikan asas kepada pengajaran dan pembelajaran al-Quran Braille. Antara isu yang berbangkitadalah isu ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan al-Quran Braille dari sudut Rasm dan Dhabt.Oleh itu, tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk membuat tinjauanterhadap unsur ketidakseragaman yang terdapat di dalam kedua-dua teks tersebut.Kajian ini dijalankan dengan memberikan tumpuan kepadapenyemakantiga teksyang berkaitan iaitu teks mushaf al-Quran Braille terbitan PERTIS, teks Iqra Braille edisi pertama (2012) dan teks Iqra Braille edisi kemaskini (2015).Hasilkajian mendapati bahawa terdapat beberapa ketidakseragaman di antara teks Iqra Braille dengan teks al-Quran Braille terbitan PERTIS yang diguna pakai secara meluas di Malaysia. Asas utama ketidakseragaman ini berlaku keranabeberapaprinsip penulisan yang berbeza di antara teks-teks tersebut di mana teks Iqra Braille yang ditranskrip daripada teks Iqra yang asal adalahlebih cenderung mengikut kaedahRasm Uthmaniy manakala al-Quran Braille terbitan PERTIS pula ditulis menggunakan kaedah Rasm Imlai - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kebolehpasaran Graduan Diploma Pengajian Tahfiz dan Qiraat di Malaysia: Persepsi Pelajar(Universiti Sains Islam Malaysia, 2012) ;Adnan Mohamed Yusoff ;Mohd Raus, N.Muhammad, K. A.Moderation is one of the features that make Islam a religion that remains relevant until the end of time. This feature is making it also relevant for all nations regardless of their social status. Moderation makes the perfection of Islam practical and realistics in regulating with life or mangan al-hayah. In government's effort to transform the country, the concept of moderation has been applied as as strategic approach and proved that it gives a positive impact to the executive agency on delivering a development agenda as outlined, as well as to the community that can enjoy life's well being, the reults is the current country progress. The effectiveness of this strategy to the Malaysian society which consists of various religion backgrounds and races is the evidence of Islam's miracles that is known as al-Din. Thus, understanding and appreciating this concept from the real resource will enhance the positive impact of the implementation for this concept in the country's transformation agenda. This paper aims to explain the concept of moderation from the perspective of Quran and Sunnah by seeking the context of the relevant passages from the standpoint of understanding according to language background and the culture of Arab community during the days of our Prophet s.a.w, as well as the explaination of Islamnic scholars to provide an understanding and appreciation to cultivate moderation in various dimension of life. The study will focus on the Quran and Sunnah texts related to moderation, the the analysis and description by the mufassir and respectable scholars from classical texts (turath), as well as the view of the comtemporary scholars in order to understand, appreciate and apply this concept in life. The finding could open a new dimension to the understanding of society regarding moderation concept and provide a comprehensive guide for them to be applied in various sector of life, especially in the context of public service. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Khidmat Quran dan Sunnah bagi OKU: Pengalaman USIM(Universiti Sains Islam Malaysia, 2017) ;Suryani, Desy.Mohd Raus, N.Isu berkaitan akses pendidikan bagi golongan berkeperluan khas atau dikenali juga sebagai Orang Kurang Upaya (OKU) sentiasa menjadi isu hangat dan topik perbahasan pelbagai peringkat.Dalam konteks Pendidikan Agama khususnya, persepsi sebahagian masyarakat sering melihat bahawa OKU seolah-olah mendapat pelepasan dalam menerima dan mempraktikkan segala tuntutan syariat Islam. Hal ini menyebabkan kumpulan penyelidik Fakulti Pengajian Quran dan Sunnah(FPQS),Universiti Sains Islam Malaysia (USIM)mengambil inisiatif untuk menilai semula keperluan tuntutan spiritual dalam kalangan OKU bermula dengan pemahaman masyarakat terhadap konsep taklif sehingga tertubuhnya kumpulan penyelidikan berfokus atau Special Interest Group (SIG) melalui Quran dan Sunnah bagi OKU (Quran Sunnah for Special Needs.Objektif utama kajian ini adalah untuk berkongsi pengalaman USIM dalam mengenal pasti perkembangan khidmat Quran dan Sunnah bagi OKUdan menjelaskan peranan USIM dalam memberi akses pendidikan Quran dan Sunnah bagi OKU dalam menangani isu akses dan tuntutan OKU beragama. Kajian ini menggunakan pendekatan kaedah kualitatif dengan menjadikan protokol analisis dokumen dan protokol temu bual untuk mendapatkan data. Hasil dapatan kajian ini menunjukkan bahawa keperluan mendesak khususnya Universiti Awan (UA) ke arah mewujudkan solidaritidan aksesibaliti OKU merasai konsep indahnya hidup beragama. Usaha ini selaras dengan hasrat USIM menjadi universiti barakah dan pusat rujukan Integrasi Ilmu Naqli dan Aqli di peringkat serantau menjelang tahun 2016 dan di peringkat global menjelang tahun 2025.