Browsing by Author "Norma Jusof"
Now showing 1 - 7 of 7
Results Per Page
Sort Options
- Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Al-Qur’an, Sains Dan Teknologi: Integrasi Antara Ilmu Naqli Dan Aqli Dalam Undang-Undang Keterangan Islam(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-10-06) ;Wan Abdul Fattah Bin Wan Ismail ;Hasnizam Hashim ;Zulfaqar Bin Mamat ;Ahmad Syukran Baharuddin ;Lukman Bin Abdul MutalibNorma JusofAl-Qur’an merupakan kitab yang diturunkan melalui Nabi Muhmmad SAW bagi menjadi peraturan hidup umat manusia sama ada berkaitan urusan dunia dan akhirat. Al-Qur’an sarat dengan peraturan, pengajaran dan ilmu pengetahuan termasuk berkaitan dengan ilmu sains dan teknologi. Pendek kata, integrasi antara ilmu aqli dan naqli dalam al-Qur’an sangat terserlah. Penemuan ini bukan setakat diagungkan oleh para cendekiawan Islam bah ia diakui sendiri oleh para orientalis barat yang akhirnya membawa kepada keislaman mereka. Pada hakikatnya perundangan Islam tidak mengehadkan kepada kaedah-kaedah pembuktian tertentu sahaja. Sebaliknya, Mahkamah akan menerima mana-mana kaedah yang menepati syarat-syaratnya, asalkan ia dapat meyakinkan mahkamah termasuklah menggunakan kaedah sains dan teknologi moden. Dalam undang-undang keterangan Islam, keterangan dengan sains dan teknologi boleh diletakkan di bawah qarinah dan keterangan pakar. Walaupun begitu, pembuktian melalui sains dan teknologi hanya diletakkan secara umum dalam Akta dan enakmen keterangan di negeri-negeri. Namun ia tidaklah bermakna Mahkamah tidak menerima fakta sains seperti DNA dalam pensabitan nasab. Kertas kerja ini ingin menjawab beberapa persoalan antaranya, sejauh manakah fakta sains dan teknologi dapat dijadikan kaedah pembuktian sepertimana yang termaktub dalam al-Qur’an dan Undang-Undang Keterangan Islam. Selain itu, sejauh manakah amalan Mahkamah Syariah dalam menerima fakta-fakta sains dan teknologi dalam pembuktian. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Kekuatan Dokumen Hibah Elektronik Pesakit Covid-19 Dalam Situasi Maradh Al-mawt Menurut Perundangan Islam(Academia Industry Networks, 2020) ;Wan Abdul Fattah Wan Ismail ;Mohd Radzniwan A Rashid ;Syahirah Abdul Shukor ;Lukman Abdul Mutalib ;Ahmad Syukran Baharuddin ;Norma JusofMohamad Aniq Aiman AliasDokumen merupakan kaedah pembuktian yang paling utama pada hari ini. penerimaan dokumen pada awalnya terhad kepada urusan tertentu, namun kini ia telah diterima dalam semua urusan sama ada berkaitan dengan urusan muamalat, perbankan, urusan nikah cerai, termasuklah dalam urusan wasiat dan hibah. Dengan perkembangan teknologi terkini, dokumen tidak hanya terhad kepada tulisan biasa bahkan ia juga dalam bentuk elektronik seperti email, WhatsApp, telegram, mesej dan seumpamanya. Persoalannya sekarang, sejauh manakah penerimaan dokumen elektronik dalam pembuktian khususnya hibah yang dilakukan oleh mereka dalam situasi mard al-mawt kerana menghidapi penyakit COVID-19. Kajian in menggunakan kaedah kualitatif dengan merujuk kepada kitab-kitab fiqh, fatwa-fatwa semasa, buku-buku perubatan moden dan juga pandangan pakar perubatan. Kaedah kualitatif ini bagi menjawab beberapa persoalan dan objektif iaitu konsep dokumen elektronik dalam pembuktian, penerimaan hibah dalam situasi maradh al-mawt bagi pesakit COVID-19 dan sejauh manakah COVID-19 mempunyai hubungan kait dengan mardh al-mawt. Di harapkan kertas ini dapat merungkaikan hukum hibah melalui dokumen elektronik bagi mereka dalam keadaan maradh al-mawt bagi COVID-19 menurut perundangan Islam. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Konsep Pelaksanaan Hibah Bagi Kes-kes Maradh Al-Mawt COVID-19 Dalam Kalangan Orang Islam Di Malaysia(USIM Press, 2021-06) ;Wan Abdul Fattah Bin Wan Ismail ;Mohd Radzniwan Bin A Rashid ;Muhammad Aunurrochim Bin Mas'ad Saleh ;Syahirah Binti Abdul Shukor ;Lukman Bin Abdul Mutalib ;Ahmad Syukran Baharuddin ;Zulfaqar Bin Mamat ;Norma JusofMohamad Aniq Aiman AliasPandemik COVID-19 2019-20 secara global berpunca daripada sindrom pernafasan akut teruk koronavirus 2 (SARS-CoV-2). Wabak ini pada mulanya dikesan di pertengahan Disember 2019 di Bandaraya Wuhan, Hubei China dan telah diiktiraf sebagai pandemik oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) pada 11 Mac 2020. Secara umumnya, pandemik COVID-19 boleh membawa maut kepada penghidapnya dan hingga ke saat ini, pakar perubatan belum menemui ubat atau rawatan secara spesifik kepada pesakit COVID-19. Walau bagaimanapun, setakat ini perbincangan mengenai hibah bagi kes maradh al-mawt bagi pesakit COVID-19 belum diperbincangkan kerana ia merupakan isu yang baru melanda dunia hari ini. Kajian ini akan membincangkan konsep pandemik COVID-19 menurut klinikal dan juga menurut pandangan fiqah. Selain itu juga, perbincangan dibuat mengenai konsep maradh al-mawt menurut fiqah dan perundangan semasa. Penjelasan turut dibuat mengenai status penghidap COVID-19 kategori penyakit terminal atau maradh al-mawt menurut fiqah diikuti beberapa kes yang pernah dilaporkan berkenaan maradh al-mawt. Akhir sekali Huraian juga akan menyentuh mengenai kesan hibah yang dibuat bagi pesakit COVID-19 sekira telah mencapai tahap kritikal. Hasilnya, hibah yang dibuat oleh pesakit COVID-19, boleh dikategorikan sebagai hibah maradh al-mawt sekiranya pakar perubatan telah mengklasifikasikan keadaan semasa pesakit tersebut telah sampai ke tahap kritikal. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Pembuktian Berasaskan Kesaksian Tunggal dan Sumpah Plantif Berkaitan Pengesahan Status Dokumen Tanah Adat(Penerbit USIM, 2022) ;Wan Abdul Fattah Bin Wan Ismail ;Lukman Abdul Mutalib ;Ahmad Syukran Baharuddin ;Mualimin Mochammad Sahid ;Hasnizam Hashim ;Norma JusofMahmooud Mohamed AliPendakwaan yang sahih adalah pendakwaan yang disokong dengan keterangan yang kukuh dan dapat meyakinkan pihak mahkamah. Tanpa keterangan yang kukuh, pendakwaan tersebut tidak akan dilayan oleh hakim dan dianggap sebagai membazir masa pihak mahkamah. Dalam prinsip keterangan Islam, mahkamah akan memberi ruang secukupnya bagi mana-mana pihak pendakwaan mengemukakan mana-mana kaedah pembuktian asalkan ia diiktiraf syarak termasuklah melalui ‘kesaksian tunggal dan sumpah plantif’. Dalam kitab-kitab fiqh, terdapat perselisihan di kalangan ulama mengenai penerimaan ‘kesaksian tunggal dan sumpah plantif’ dalam pembuktian. Namun secara umumnya ‘kesaksian tunggal dan sumpah plantif’ boleh diterima dalam kes-kes berkaitan dengan mal termasuklah melibatkan pengesahan status dokumen tanah adat. Dalam Akta Keterangan Mahkamah Syariah (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1997, terdapat peruntukan tentang penerimaan ‘kesaksian tunggal dan sumpah plantif berkaitan dengan mal’. Dalam kertas kerja ini akan membincangkan konsep pembuktian, konsep kesaksian, sumpah dan juga kebolehterimaan kesaksian tunggal dan sumpah plantif dalam kes-kes mal. Selain itu juga, kerja ini akan membincangkan secara ringkas mengenai penerimaan kesaksian tunggal dan sumpah plantif berkaitan penentuan status dokumen tanah adat. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Salah Faham Terhadapkonsep Hukuman Keseksaan Dalam Perundangan Jenayah Syariah Di Malaysia: Suatu Penjelasan Daripada Perspektif Al-Quran Dan Al-Sunnah(Universiti Sains Islam Malaysia, 2021-10-06) ;Hasnizam bin Hashim ;Wan Abdul Fattah bin Wan Ismail ;Zulfaqar bin Mamat ;Ahmad Shukran bin Baharuddin ;Lukman bin Abdul MutalibNorma JusofHukuman merupakan penalti yang dikenakan ke atas seseorang yang telah disabitkan kesalahan jenayah oleh sesebuah mahkamah yang berkuasa. Hukuman adalah penting dalam usaha untuk mengekalkan keamanan dan mewujudkan suasana terkawal dalam sesebuah masyarakat dan negara. Dalam kes-kes jenayah berat, memang tidak dapat dinafikan bahawa hukuman berbentuk keseksaan wajar diberikan sebagai balasan atas perbuatan jahat yang telah dilakukan. Di Malaysia, selepas berlakunya penjajahan British ke atas Tanah Melayu, undang-undang Islam telah diberikan tafsiran dan bidang kuasa yang amat sempit. Pelaksanaannya kini, walaupun selepas 64 tahun negara beroleh kemerdekaan, masih lagi terbatas kepada hukuman berbentuk denda, sebat dan penjara seperti yang diperuntukkan di dalam Akta Mahkamah Syariah (Bidang kuasa Jenayah) 1965 (Disemak-1988) atau Akta 355. Walaupun peruntukan hukuman keseksaan di bawah Akta ini jauh lebih ringan berbanding perundangan sivil, pelaksanaannya seringkali mengundang kontroversi dan mendapat tentangan serta cemuhan yang tidak berkesudahan daripada pelbagai pihak termasuk daripada umat Islam sendiri. Tidak habis di situ, sebarang usaha bagi memperkasa undang-undang Jenayah Islam pasti akan mendapat pelbagai tentangan. Tindakan ini antaranya berpunca daripada salah faham tentang konsep sebenar hukuman keseksaan dalam perundangan syariah yang dilaksanakan serta ketidaksediaan pihak pelaksana. Justeru kertas kerja ini akan cuba memperbetulkan salah faham yang berlaku dengan mendatangkan otoriti dan justifikasi daripada al-Quran dan al-Sunnah sebagai usaha dalam meperkasa perundangan syariah negara agar ianya kekal relevan dengan suasana dan situasi semasa. Hasil kajian mendapati bahawa langkah-langkah tertentu perlu diambil segera oleh pihak-pihak berkaitan dalam usaha untuk memberi kefahaman kepada masyarakat agar salah faham ini dapat diatasi dan tidak menjejaskan imej Islam sebagai agama rasmi negara. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Sikap Guru Pendidikan Islam Terhadap Pengajaran Berpusatkan Murid Di Sekolah Kebangsaan(Jurnal IPDA, 2021) ;Norma JusofWan Abdul Fattah Wan IsmailInovasi pengajaran berpusatkan murid telah lama diperkenalkan untuk menggantikan sistem konvensional antaranya termasuklah pengajaran berpusatkan murid. Ianya merupakan satu kaedah pengajaran yang mendorong pelajar berfikir secara kritikal dan kemahiran menyelesaikan masalah. Kajian ini dijalankan bertujuan untuk mengenal pasti sikap guru terhadap kaedah PBM dalam mata pelajaran Pendidikan Islam. Kajian ini amat penting terutamanya kepada guru-guru Pendidikan Islam dalam memastikan setiap guru mempunyai sikap yang positif terhadap pendekatan yang dilaksanakan semasa proses pengajaran dan pembelajaran. Seramai 500 orang guru Pendidikan Islam daripada seluruh Semenanjung Malaysia dipilih secara rawak sebagai responden kajian. Kajian ini menggunakan kajian tinjauan dan soal selidik. Teknik pensampelan yang digunakan ialah rawak mudah. Analisis Statistik deskriptif menggunakan kekerapan, peratusan, min dan sisihan piawai digunakan untuk menentukan sikap guru Pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan pelajar. Dapatan kajian menunjukkan sikap guru pendidikan Islam dalam pengajaran berpusatkan murid berada pada tahap tinggi. Kesimpulannya, kajian ini memberi implikasi terutamanya kepada guru Pendidikan Islam, pihak sekolah, institusi pendidikan guru dan universiti serta kepada teori yang mendasarinya dan amalan pedagogi terutamanya pedagogi Pendidikan Islam. - Some of the metrics are blocked by yourconsent settings
Publication Sumpah Nafy Al-'ilmi Menurut Undang-undang Keterangan Islam Di Malaysia(Intelligentia Resources, 2021) ;Wan Abdul Fattah Wan Ismail ;Hasnizam Hashim ;Zulfaqar Mama ;Lukman Abdul Mutalib ;Ahmad Syukran BaharuddinNorma JusofOaths are generally a method of proof agreed upon by scholars. In addition, the oath is a unique method of proof due to its division, the long scholarly debate and has a variety of terms even though they have almost the same meaning. Oaths are not only enforced as evidence in court, in fact it is also an out-of-court practice that sometimes becomes a confusion between evidence and common practice. In fact, an oath that has its significance in court and being executed in court after fulfilling its conditions. This paper discusses several issues including the concept of oath such as definition, legislation, and conditions of oath according to Islamic law and legislation. The main aim of this paper is to explain the concept and practice of "Nafyi al-`Ilmi Oath" and its practice according to Islamic Evidence Law in Malaysia. The oath of Nafyi al-`Ilmi is very rarely discussed in the ‘Arahan Amalan Sumpah Mahkamah Syariah 2006’ and is adopted in Syariah Courts in Malaysia. This paper also discusses the status of the Nafyi al-`Ilmi oath as evidence and is the Nafyi al-`Ilmi Oath considered as oath of al-Tauthiq or al-Ihtiat.