Publication:
Pemupukan STEM Dalam Kalangan Pelajar Luar Bandar

cris.lastimport.scopus2024-12-07T10:48:44Z
cris.lastimport.wos2024-12-06T16:54:08Z
dc.contributor.authorSabariah Sharifen_US
dc.contributor.authorMuralindran Mariappanen_US
dc.contributor.authorRosy Talinen_US
dc.contributor.authorSoon Singh Bikar Singhen_US
dc.contributor.authorUswatun Nurrahmah Binti Noorhassanahen_US
dc.contributor.authorRachel Ingkee Martinen_US
dc.contributor.authorPrescylla Kristyn Kioken_US
dc.date.accessioned2024-05-30T09:06:35Z
dc.date.available2024-05-30T09:06:35Z
dc.date.issued2021
dc.descriptionProsiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC 2020): “Ke Arah Menginsankan Pendidikan di Malaysia / Penyunting Hishomudin Ahmad, Noor Saazai Mat Saad, Rahimah Saimin, Kirembwe Rashid Abdul Hamed, Noorhayati Hashim, Sarifah Nurhanum Syed Sahuri, Zarina Ashikin Zakaria, Nur Shahadah Mohd Surbani 11-12 November 2020 (Seminar Dalam Talian) Anjuran : Fakulti Pengajian Bahasa Utama, USIM & Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysiaen_US
dc.description.abstractPengenalan- Perkembangan dunia yang mula berpaksikan Revolusi Industri 4.0 telah banyak memberi impak kepada bidang pendidikan yang turut terpengaruh dalam mengadaptasikan ICT dalam kurikulum. Trend terkini yang semakin kerap dibincangkan dalam pendidikan ialah gamifikasi dalam pendidikan dengan menggunakan elemen robotik. Di Malaysia, terdapat hanya sebilangan kajian yang membincangkan mengenai penggunaan robotik dalam pendidikan dan impaknya kepada pelajar terutamanya pada peringkat sekolah rendah. Adalah sangat penting untuk memahami peranan gamifikasi dengan robotik terhadap sikap dan penglibatan pelajar dalam pembelajaran kerana penggunaan robotik atau gamifikasi mempunyai potensi untuk memupuk minat pelajar dalam bidang STEM. Objektif – Kertas konsep ini bertujuan untuk membincangkan sejauh mana pendedahan teknologi dalam bidang pendidikan dapat memupuk minat STEM dalam kalangan pelajar luar bandar. Methodologi – Kajian ini menfokuskan projek-projek minimalis robotik yang pernah dianjur dan disertai oleh CERA sebagai model dalam menyumbang kearah pembangunan modul berasaskan STEM. Dapatan – Hasil dapatan terbukti bahawa penganjuran program yang berasaskan inovasi dan teknologi mampu memberi kesan yang positif; misalnya dari aspek persepsi pelajar, perkongsian ilmu antara guru-guru dan penggalakkan aktiviti berkolaborasi berasaskan STEM dalam sesebuah komuniti. Kepentingan – Dapatan kajian dalam kertas kerja ini dilihat dapat memberi panduan kepada pihak sekolah dan universiti untuk membuat perancangan program berasaskan STEM yang berkesan di sekolah atau universiti masing-masing untuk memupuk nilai-nilai STEM dalam kalangan pelajar.en_US
dc.identifier.doihttps://drive.google.com/file/d/1EP06vRgMNMfHQIA4CB2hAZrr4AIhvfnn/view
dc.identifier.epage813
dc.identifier.isbneISBN: 9789674408855
dc.identifier.spage792
dc.identifier.urihttps://oarep.usim.edu.my/handle/123456789/18161
dc.language.isootheren_US
dc.publisherFakulti Pengajian Bahasa Utama, USIMen_US
dc.relation.conferenceProsiding Seminar Kebangsaan Majlis Dekan Pendidikan Universiti Awam Malaysia (MEDC 2020)en_US
dc.subjectSTEM, pendidikan, teknologi,, robotik, pelajar luar bandar.en_US
dc.titlePemupukan STEM Dalam Kalangan Pelajar Luar Bandaren_US
dc.typeArticleen_US
dspace.entity.typePublication

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
Pemupukan STEM Dalam Kalangan Pelajar Luar Bandar.pdf
Size:
1.32 MB
Format:
Adobe Portable Document Format
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
license.txt
Size:
1.71 KB
Format:
Plain Text
Description: